RTV Teorija i praksa

fenomena filma i televizije. Sociologija televizijskog medija nagoveštava početne napore koji se moraju respektovati. Sociologiji televizije nisu učinili uslugu pokušaji prakticističkog i pozitivističkog usmerenja, koji zanemaruju totalitet društvene uslovljenosti i egzistencije ovog medija i ne istražuju bitne i obeležavajuće društvene promene koje se nastoje prikriti, odložiti ili paušalno i iskrivljeno prikazati na primeru prisustva televizijskog medija u svakidašnjem životu. Napadno prisutni u svakidašnjem životu, parcijalni „istraživački” napori da se anketira i „obradi” javno mnenje o pojedinim delovima programa ne donose rezultate, ali doprinose zbrci koja šteti zasnivanju i širenju sociološke televizijske literature.

4. Đerđ Lukač je filmsko delo uporedio sa novelom 11 Kompleksni fenomen određen pojmom film (filmska umetnost) Lukač je - nasuprot vlastitim promišljanjima značajne kategorije posebnosti, kojoj je dao centralno mesto u estetičkoj teoriji uporedio sa pojmovnim oblikom jednog književnog roda, otkrivajući na ovom primeru nedoslednost neprimerenu ovom filozofskom sistemu. Pa ipak, kritička opaska o nedoslednosti jednog dragocenog misaonog sistema ne može umanjiti ishod određenih otkrivanja. U konkretnom primeru, ukoliko zanemarimo upoređivanje kompleksnog pojma sedma umetnost s jednim književnim radom, mogu se upoređivanjem roda književne novele i jednog filmskog roda određenog pojmom igrani film, odnosno celovečernji umetnički film, utvrditi

n Đerđ l ukač. „Film”, „Izraz", br 6. 197 4

68