RTV Teorija i praksa

moguća podsticajna polazišta, bliskost i različitost puteva umetničke inspiracije. lako statistički podaci ne moraju pružiti čvršće oslonce razmišljanju o mogućoj podudarnosti dva roda - novele i igranog filma - uputno je pomenuti da je novela najinspirativniji književni rod za stvaralaštvo filmskih autora. Razlozi se mogu tražiti i u ograničenom trajanju filmske predstave i u određenim karakteristikama filmskog jezika kojim se artikuliše i jasno iskazuje određena slika o svetu. Dijalog koji vodi filmski stvaralac sa svetom svakodnevice uvek teži ka konciznosti i jasnoći poruke. Ipak, primamljivost novele otkriva se i u karakterističnim mogućnostima otvaranja tendencije ka neposredno prirodnom i pregledno datom životu' 2 koji se blisko doživljava vizuelnim putem Dominirajuće prisustvo novele u filmskom stvaralaštvu otkriva omeđenost sadržaja koji pogoduju filmskoj interpretaciji književnih radova, posebno romana, drame, epa. Broj ekranizovanih klasičnih romana samo prividno potiskuje probleme osmišljavanja filmskog stvaralaštva inspirisanog književndm delom i literaturom u širem smislu. Filmska dela inspirisana književnim delima mogu se izdvojiti u dvc grupe. U prvu grupu trebalo bi uvrstiti fifmska dela koja teže ka originalnom i kvalitativno novom interpretiranju slike sveta, primerenom jeziku filma. U takvom pristupu književno delo se prihvata kao početna inspiracija koja doprinosi vrednosti filmskog dela ali ne umanjuje originalnost filmskog stvaralaŠtva, Druga grupa, kvantitativno prisutnija, obuhvata dela koja, oslonjena na literaturu, manje-više korektno prepričavaju sadržaj putem filmskog jezika. Ovakva filmska dela doprinela su popularizaciji književnosti, ali su filmsko

2 Itlo, su

69