RTV Teorija i praksa

predmetima. Stvaralac je u mogućnosti da pruži subjektivnu sliku događaja otkrivajući dodatnu dramu u izgledu ostvarene slike. Vizuelno opisivanje postaje aktivni deo sadržaja, a ne mogućnost zapisa događaja koji se neutralno otiskuje ili prima u neprikosnovenoj iluziji realističkog. Zato ovaj način doživljaja slike sveta osporava iluziju spoljašnjeg izgleda stvarnosti „Odjednom postaješ svestan” - piše Antonioni ~da se u stvari ne radi o igri već o novom načinu snimanja filmova; to nije ni film ni televizija; to je novi način korišćenja boje kao narativnog, poetičnog sredstva ” м Optimistička, maštovita i zanesenjačka predviđanja Sergeja Ajzenštajna, ostvarljiva su tek upotrebom elektronskog načina snimanja filmova Ovaj novi put stvaralaštva približava filmski jezik neobuzdanoj maštovitosti poezije i proze i pruža kvalitativno nove dimenzije sintezi umetničkih iskustava. Oslobađanje filmskog jezika od sputavajuće iluzije realističkog vizuelnog doživljaja otvara puteve koji vode ka jedinstvu literarnog i filmskog stvaralačkog čina Između sna i jave, između spoljašnjih manifestacija i unutrašnjeg doživljaja subjektivno otkrivenog i viđenog sveta, teći će nova linija filmskog stvaralaštva Ovaj prevrat, potpomognut elektronskom tehnikom, zahtevaće nove prodore u estetiku sedmc umetnosti Književnost i literatura u širem smislu, kao oslonci i podsticaji inspiracije, nikada nisu bile bliže filmskoj umetnosti Ali i slikarstvo se približilo nenadano, posle dugog i nenadoknadivog udaljavanja izazvanog filmskom iluzijom o dostignutoj realnosti vizuelnog prizora

14 Mikeianđeio Antomoni u zbirci tekstova „Film kao sredstvo za komunikauiu u savremenom svetu", „Fiimska kuitura'. Zagreb, br 129, str 52

78