RTV Teorija i praksa

odlučujuće utoliko ukoliko je u svakoj kulturi zadovoljstvo i priznavanje pojmova lepo/istinito ono što razlikuje predmet predstave od sličnih predmeta U meri u kojoj estetska percepcija unosi retke univerzalne tipove, ona daje samo delimičan odgovor: štaviše, što manje objekt poprima uobičajeni oblik, on daje manje mesta objektivnoj analizi. Događaj s japanskim glumcima Kavamaki Otodžiru i Sada jakou, s кгаја prošlog veka, podseća nas na to kako zadovoljstvo i poštovanje publike i kritike imaju malo veze sa glumačkim kvalitetima: kao sasvim prosečni ako ne i loši glumci u Japanu, a proslavljene zvezde u SAD, Evropi, taj je glumački раг doveo u zabludu velike umove koji su želeli da se otvore Istoku, a doživeli su poraz. Isto tako, snažno osećanje koje je imao Antonen Arto pred balijskim glumcima-igračima prilikom kolonijalne izložbe 1931. nema nikakve veze sa relativnim kvalitetom tih umetnika koje su poslali zvaničnici ostrva zbog njihovog slabog talenta Opisna informacija pripada domenu novinarstva u užem smislu reči: radi se o tome da treba izvestiti o događaju. Predstava je tada „događaj iz novina”, ili, više društvena pojava, a ne samo anonimni predmet Ambijent je značajan - zar izvesne predstave i nisu sam ambijent - i pripada predstavi na koju utiče Baš na ovom nivou, bez sumnje, kritika doprinosi utvrđenju neposredne istorije Pošto smo ovo nabrojali, mora se priznati da je većina predloženih kritika oskudna u informacijama - u užem smislu reči - ali zato prepuna sudova i procena Tako, daleko od toga da doprinosi vaspitavanju publike ili njenom učenju, ona pojačava primarne reakcije koje vode već utvrđenim stavovima i otrcanim kopijama O NEKIM PSIHOFIZIOLOŠKIM PARADOKSIMA Zadatak kritičara, kao i teatrologa, nailazi na prvi paradoks:

82