RTV Teorija i praksa

društvene i kultume stvamosti, u kasnijoj razradi može imati neverovatan uticaj i moć preobražaja, može poslužiti kao izazov slobode, inicijative i stvaralaštva. U ovakvim kontakt-programima proces komunikacije teče brže ili sporije u zavisnosti od spremnosti i lakoće sa kojom pošiljalac poruka - poznata ličnost, sa jedne strane, i auditorij sa druge, stupaju u kontakt, Ponekad prvi utisci koje stiče auditorij mogu da budu pogrešni, jer retko koja ličnost je u stanju da se odmah prikaže onakvom kakva jeste. Njenom otkrivanju i transformaciji največim delom obično doprinosi novinar-voditelj programa. Kod pojedinih emisija zabavnog tipa (npr. svojevremeno emitovana emisija beogradske televizije Jači pol) nivo komunikacije je na niskom stupnju kulture. Pitanja gostima i komunikacija sa auditorijem obiluju kvaziduhovitošću sasvim irelevantnom za širi auditorij. Već u emisijama sa unutrašnjim ili spoljnopolitičkim temama, komunikacija dobija kvalitetnija obeležja, dok emisije iz kulture ta obeležja imaju u još večoj meri. Ako auditorij u celini shvatimo kao društveno biče, onda njegovo uklapanje u sistem ovakvih programa moramo posmatrati kroz društv'eno-ekonomsko-kulturni razvitak, političko-klasnu strukturu, porodičnu organizovanost, kroz čitav sistem odnosa unutar društvene grupe kojoj pripada. U „ćaskajućim” kontakt-emisijama (npr. emisija Mali noćni razgovori koju je nekada emitovala Televizija Zagreb, voditelj Dobroslav Silobrčić) uz pomoć novinara-voditelja sagovomici bivaju naterani da se kroz razgovor pokažu i dokažu, da naglas razmišljaju, da pokušaju da budu ono što misle da jesu. Ovakve emisije sa poznatim ličnostima iz sveta kulture, umetnosti, zabave, estrade, društvenog i javnog života veoma su populame. Auditorij se identifikuje sa ovim „uspešnim” Ijudima posedujući malograđansku potrebu da zaviri u njihov život. Pomno prati svaki gest, izraz lica, mimiku, osmeh ovih ličnosti, ukoliko se radi o televiziji, svaku reč, kada je u pitanju radio, i iz toga izvlači određene zaključke, povezuje odnose i konflikte među učesnicima komunikacije sa kojima se identifikuje. U kontakt-programima u kojima su gosti poznate ličnosti, pojedinac ima priliku dakomunicira sa Ijudimakoji su

134