RTV Teorija i praksa

ona ima veze i sa činjenicom da je kultumi i zabavni život u mnogim seoskim sredinama ostao nerazvijen. Kod ovog sloja publike razvila se i nova emotivnost koja je zahtevala i svoju zajedničku zabavu i svoju muziku. Tražila je i dobila! Koliko mi je poznato, ovoj publici nije ponuđena odgovarajuča altemativa. Pre više godina nuđeno je rešenje za populamu narodnu pesmu kroz takozvane umetničke obrade narodnih pesarna. Ali, pesme u obradi, iako su imale društveni blagoslov, nisu bile bez nedostataka: ova produkcija neujednačenog kvaliteta, sa često shematskom harmonizacijom, nije bila imuna od komercijalizadje i monopolizma. Najuspeliji primeri ovih obrada više su se uklapali u opus svoga kompozitora no što su doprinosili stvaranju novog žanra i publika, kojoj je bio namenjen, nije htela da ga prihvati. Novu narođnu pesmu publika prihvata, jer je ona njoj namenjena i izrađena po njenoj meri, što je uslov prosperiteta, ali i njena največa slabost. Ova publika zabavnu muziku ne oseča kao tumača svojih osečanja i problema, to nije njena muzika. Ona je okrenuta pesmi koja sadrži neukus, ali u kojoj oseča toplinu prepoznatljivosti i sopstvene nedorečenosti. Možda je ova sprega između karakteristika publike i njene muzike moguč ključ za rešavanje problema šunda, Moguče poboljšanje ne treba očekivati samo kroz promenu kvaliteta onog što se nudi več i u pokušajima da se poboljša nivo publike, što bi bio mnogo širi i dugoročniji društveni zahvat, Prisustvo šunda če uvek manje zabrinjavati ukoliko je njegova protivteža dovoljno snažna, јег na putu suzbijanja šunda vrebaju i stranputice administrativnih mera i zabrana. U čitavoj ovoj situaciji veoma je osetljiv i odgovoran položaj urednika i redakcija radija i televizije koji su istovremeno mecene, proizvođači i prezentanti ove muzike. Ovde se u prvi plan izdvajaju problemi kriterija, vrednovanja, selekcije i načina prezentovanja novokomponovane muzike. Programski prilazi su različiti: pesma može biti gradivni deo emisijske forme isto kao što može biti ilustracija informacije ili propagandni spot na televiziji. Redakcija mora imati u vidu da jedna veoma brojna publika očekuje da vidi i

150