RTV Teorija i praksa

komunikativnosti i sposobnosti da stvara vlastiti auditorij serijski filmovi su naročito pogodni kao nosioci sociološke propagande čija je suština na televiziji u „specifičnom načinu kodiranja stvarnosti” koji obuhvata dva vida procedura; a) izradu koda televizijske sociološke propagande i b) povezivanje znakova tog koda sa posebnim elementima slike društva koje je predstavljeno putem televizije. Kao glavni elementi slike društva na kojima je zasnovana sociološka propaganda, pojavljuju se čovek, društvena osnova, tema i fabula. Među ovim komponentama čovek se nalazi u prvom planu. U televizijskim zabavnim emisijama obično je predstavljen širok spektar raznovrsnih Ijudskih tipova, ali su za sociološku propagandu pogodni samo oni koji predstavljaju dinamične Ijude ili Ijude sa natprosečnim svojstvima. Samo takvi su sposobni da kod gledalaca izazovu žeiju za podražavanjem, a bez toga je teško govoriti o bilo kakvom uticaju. Društvenu osnovu čine slike materijalnih dobara, epizodni junaci, društvene institucije„.Osobine tema sociološke propagande su aktuelnost, određena problematika dominantnih motiva, a takođe i standardna koncepcija životnog stila. Poslednji element koji povezuje sve prethodne i organizuje tok naracije jeste siže. Jadviga Pičevska-Pilarek (]adwiga Piczewska-Pilarek) je autorka članka „Uticaj televizije kao sredstva masovne komunikacije na idejno-umetničku formu i način prijema televizijskih drama (primedbe na osnovu analize poljske televizijske dramaturgije u periodu 1958-1978)”. Razvoj drame, njenih kompozicionih formi i idejno-umetničkog oblika bili su uvek vezani sa „uslovima scene”, publikom, kao i funkcijama i zadacima pozorišta u datoj etapi njegovog istorijskog razvoja, Isto je i sa televizijskim dramskim.stvaralaštvom. Kao sredstvo komunikacije „zvaničnog” karaktera i veoma institucionalizovano, televizija je opterećena određenim društveno-političkim, saznajnim i estetskim zadacima i funkcijama. Kao sredstvo masovne komunikacije ona

193