RTV Teorija i praksa
Ljubica Rosić
~PRZEKAZY I OPINIE”
(Prikazi i mišljenja), oktobar-decembar 1982, br. 4(30)
Jesenji broj ovog poljskog časopisa za 1982. god. posvečen je pitanjima televizije. U stalnom odeljku „Članci i rasprave” donosi tri članka. Prvi je danskog autora, saradnika Univerziteta u Kopenhagenu, Benta Fauzinga (Bent Fausing) „Svemoć i nemoč, O modelima doživljavanja i oblicima percepcije” koji pokušava da dokaže da je u sredstvima masovne komunikacije, pored refleksija i teorija, aspekt doživljaja neobično važan. Drugi članak u ovom odeljku je „Sociološka propaganda: televizijska zabava kao nosilac ideologije” iz pera poljskog autora Maćeja Mrozovskog (Maciej Mrozovvski). Na početku autor konstatuje da je „sociološka propaganda poseban tip propagande”, da ona utiče na svest primaoca i da joj je cilj da formira njegove stavove i izazove određena ponašanja. Jedna od bitnih odlika sociološke propagande je prividna politička indiferentnost prema sadržinama koje prenosi. Nasuprot političkoj propagandi koja širi ideologiju u „čistom” stanju, ova vrsta uticaja izbegava otvoreno i'deološko deklarisanje zamenjujući ga na izgled aideološkim i apolitičkim sadržinama (reklame, lansiranje mode i običaja, popularisanje određenog načina provođenja slobodnog vremena itd.), u kojima je kamuflirana dublja, sasvim politička suština. Efekti sociološke propagande su širi i dublji od efekata političke propagande - smatra Mrozovski. Realizaciji sociološke propagande mogu da služe sve forme i žanrovi televizijske zabave, ali najpogodniji su serijski i dr. filmovi, zatim estradna, kabaretska, pozorišna dela i kviz-emisije. Zbog svoje popularnosti,
192