RTV Teorija i praksa

pruži osećanje da je sve u redu, da se stvari dobro kreču, i da će se, bez obzira kako strašno stvar na momente izgledala, sve dobro svršiti. Uprkos toj gomili odgovornosti, rediteljeva funkcija je nevidljiva, On se ne pojavljuje pred publikom kao glumci, niti ima ikakve taštine oko reči u tekstu kao što je ima pisac. Režija je interpretatorski posao. Večina reditelja koja svoj posao uzima ozbiljno, voli da misli o sebi kao o kreativnim umetnicima. ]a ne znam tačno šta je to „kreativni umetnik”. Pretpostavljam, tu koncepciju su izgradili pozorišni Ijudi da bi poduprli svoj sopstveni pojam neprilagođenosti u buržoaskom svetu. Nema ničeg kreativnijeg u glumi, režiji ili pisanju, nego što ga ima u bilo kojoj drugoj vrsti posla. Ipak, pozorišni Ijudi vole da misle o sebi kao o kreativcima, a ta vrsta mišljenja nigde nije nesrećnija nego u rediteljskom poslu. U želji da se što snažnije nametnu publici, mnogi reditelji će siliti svoje umetničke poglede u odnosu na tekst. Oni če kopati po rečima da bi pronašli višeznačne teatarske momente i efektne kadrove, snimaće scene ispod stola, kroz rupu koju čini nečiji naslonjeni lakat, ili kroz noge stada stoke. Oni će zaplesti glumca u najkomplikovanije analize uloge, čak i onda kad je takav način sasvim izvan domašaja teksta. Nači će poeziju u najbanalnijim momentima i celu će produkciju obaviti nekim čudnim raspoloženjem. Više su zainteresovani za uzbudenje nego za istinu, za teatralnost nego za realnost. Nepotrebno je reći da je odnos između pisca i kreativnog reditelja vrlo delikatan. Reditelj može imati najviše mišljenje o piščevom talentu, ali će uvek odbijati svako mešanje u svoj domen aktivnosti. On će odgovarati na piščeve kritike za vreme proba ili braneči se, ili nezainteresovano klimajuči glavom - i posle toga ponovo iči svojim putem. Neki reditelji su užasno ratoborni, a neki, obično oni najmanje talentovani, improvizovaće tekst dodajuči nove replike ili menjajući stare. Pošto je večina pisaca odvojena ili ne želi da dolazi na probe, to štrihovanje je postalo prihvačeni deo rediteljskog posla. ]a nikada nisam sreo reditelja, od Elije Kazana pa na dalje, koji je mogao da štrihuje ili da dopiše moj tekst bolje nego što sam mogao ja. Takođe sam primetio da većina reditelja ima drugačiji pristup mojim tekstovima

72