RTV Teorija i praksa

učini razumljivim za publiku. Edi Alberova rekonstrukcija uloge u Momačkoj večeri je danak glumačkoj veštini. Zadivljen sam činjenicom šta sve sjajan glumac može da učini sa ulogom. Čak je i sjajnim glumcima neophodno konstantno vođstvo za vreme proba. To je posao reditelja, očigledno ne piščev. Ako pisac ima nešto da kaže, on to kaže ređltelju, njegov je posao da izvlači iz glumca tačno osećanje koje mu je potrebno za određenu repliku. Svakom glumcu se mora priči na drugačiji način, svaki če odgovarati samo na određenu vrstu stimulansa. Kim Stenli, jedna od najtalentovanijih glumica sa kojima sam radio, izgleda da radi na čisto analitičkom nivou. Ona diskutuje o svojoj ulozi sa svim poznatim terminima psihoanalize. Mislim da je ona jedina glumica koja može da akademske termine redukuje u efekat koji će publika da razume. Mnogi psihoanalitički glumci znaju da diskutuju o svojim ulogama, ali ne mogu da dočaraju delikatne granice realnosti o kojima se govori. Nehemia Persof je druga glumica koja je sposobna da napravi dramsko značenje kroz intelektualno razumevanje. Ketlin Neslit, koja je igrala glavnu ulogu u komadu Majka, dala je fantastičnu predstavu, po mom mišljenju najbolju karakternu ulogu koja je ikada odigrana na televiziji, ne pretendujuči da svoju ulogu da iznad najobičnijeg žargona. Džou Mentelu su potrebne dve reči reditelja, a onda iz njega izbija najfinije obrađena uloga. Neki glumci vole da mnogo pričaju o svojim ulogama, neki od njih rade samo ono što im reditelj kaže. Svaki glumac je visoko individualizovan mehanizam, a sposobnost koriščenja glumca na najbolji način je jedan od najtežih aspekata režije. Pisac treba da stoji podalje od glumaca, osim što če im ponekad pokazati koliko ga oni zadivljuju. Glumcu je, kao i svakom drugom u ovom poslu, potrebna ta vrsta konstantne nagrade. Nemojte laskati glumcu ukoliko to stvarno ne zaslužuje, ali najprofesionalniji glumci, ako su raspoloženi, daće vam često razlog za pohvalu. Osim toga, ne mešajte se sa njima. Glumci če uvek doči do pisca, ako je na probi, i pokušati da sa njim razgovaraju o svojim ulogama. On ih mora uputiti na reditelja koji

78