RTV Teorija i praksa

ima sopstvenu ideju kako da im priđe, a savet pisca će samo zbuniti glumca i poljuljati rediteljev autoritet. Glumci su jedini važni Ijudi kada probe počnu. Samo če se oni pojaviti na ekranu i celokupna odgovornost oko emisije je na njima. Moraju da se osečaju lagodno u svojim ulogama. Ako glumac traži neke izmene u dijalogu zato što bi se sa tim izmenama bolje osečao njegov zahtev mora biti udovoljen, sem u slučajevima kada to kvari osnovnu ideju komada, a to nije često. Ima samo nekoliko replika u tekstu koje su važne za priču. S vremena na vreme pojavi se glumac koji sebe ceni zbog sopstvenih rediteljskih ili spisateljskih kvaliteta, i koji če pokušati da preuzme ceo komad. To je opasna situacija. Glumci nemaju nikakvog posla u režiji i pisanju drame u kojoj igraju. Jedino što vam tada ostaje jeste ili da vičete na glumca, ili da ga, jednostavno, najurite. Srečom, ni to nije tako često. Glumci su u večini slučajeva kooperativni i dragi Ijudi. Nema ničeg u ovom poslu što je tako dobro kao uspešna proba. Pisac koji uživa u radu svog reditelja i ima dobru ekipu glumaca, može divno da se provodi na probama. Preveo s engleskog

Milan Živkovič

Paddy CHAYEFSKY, Television plays, Ed. Simeon and Schester, Njujork, 1955, str. 259-268. Author’s note; „The Director and the Actors”.

79