RTV Teorija i praksa

-aparata, životni prostor radio-umemosti bitno je određen ukupnim programskim kontekstom. To čini sasvim opipljivim saznanje da se radiofonska estetika javlja kao specijalan slučaj teorije medija. ESTETIKA KAO UTEHA Gruba realnost podseča, takođe, na kompenzacioni karakter ove estetike. Njen egzistencijalni koren nalazimo deiom u potrebi da se nadoknadi poraz imperijalističkih medijskih pretenzija. Večina modemih sredstava javnog komuniciranja obavezala se, uostalom, na ulogu generatora riove umetnosti tek pod prinudom spoljnjih okolnosti, pošto je u borbi za informativnu prevlast izgubila isturene pozicije civilizacijske sile. Primer televizije može ovde da posluži kao negativni misaoni eksperiment; moč koju ima ovaj medij oslobađa ga obaveze da razmišlja o svojim estetskim mogučnostima Autentičnost sopstvenog jezika on nalazi u neposrednom svedočenju o događajima-znacima vremena, kao što su sahrane istaknutih državnika, kraljevska venčanja, krunisanja, velike crkvene ceremonije, dodeljivanje „Oskara”, šampionati sveta u fudbalu, vojne parade, ratne operacije, masakri nedužnog stanovništva i var accident. oolitički atentati. Stvarnost spektakulamih direktnih prenosa, kojima se milioni Ijudi širom jedne zemlje, ili čitavog sveta, hvataju u mrežu istovetnog vizuelnog i emocionalnog doživljaja, istovremeno je mitologija televizijske sile. Mogučno je, istina, zajedno sa Umbertom. Ekom (Eco), govoriti o estetskoj potencijalnosti direktnog televizijskog prenosa. Ali sam Eko priznaje da je ta potencijalnost danas jedva naznačena, pošto se snimanje uživo, da bi zadovoljilo očekivanja masovne publike, neizbežno približava, sa manjim ili večim odstupahjima, osi pravolinijske informacije, odnosno klasičnom aristotelovskom zapletu. l Da bi se registrovanje dominantne događajne dinamike moglo obogaćivati sporednim, a ponekad i divergentnim, smisaono manje

' Upor, poglavlje „Slučaj i intriga - televizijsko iskustvo i estetika” u: Umberto Eco Utvoreno djelo, „Veselin Masleša”, Sarajevo, 1965, str. 189.

113