RTV Teorija i praksa

mimanja i vremena emitovanja, moglo pribeči umetničkom nasilju nad snimljenim materijalom. Godine drugog svetskog rata donele su, međutim, u Vel. Britaniji, jedan novi radiofonski žanr nastao na granici publicistike i umetnosti. Nazvan feature i pod tim imenom poznat i van engleskog govornog područja, on je slobodno spajao dokumentarnu građu i prepričavajuče komentare, dictum novinske vesti i dijalošku tehniku drame, klasičnu zvučnu materiju i duh eksperimenta, H. R. Vilijamson pisao je 1951. godine: „Ако radio uopšte može pretendovati da bude umetnost, to mu omogučavaju samo ,features‘. Ovde se akustičko sredstvo koristi na originalan način, pozitivan i čak ,stvaralački‘. Uistinu, ,feature‘ je radiofonska umetnička forma par excellence,” 12 Ako u ovim rečima i ima preterivanja, nesumnjivo je da su termin feature i njime označena radiofonska stvarnost od sredine veka do danas zaista napravili svetsku karijeru, gubeči, međutim, ovom difuzijom, svoje izvorno, specifično određenje; pre nego za umetnički dokument, feature je danas internacionalna oznaka za dokumentarnu produkciju u celini. Ova terminološka asimilacija svedoči da su i mnoge faktičke granice izbrisane; jednostavan zvučni zapis, ukoliko je dovoljno ekskluzivan i snažan, ceni se i dalje više od ma kako vešte obrade konvencionalne, malo zanimljive građe, ali uz jasnu svest da i njegovim javnim poretkom upravlja, u stvari, iza scene, estetsko načelo, čija nevidljiva ruka smišljeno podržava iluziju o „čistom”, nedimutom odlomku realnosti, u kojem se nije intervenisalo. Ogromnom delu radio-dramske i feature produkcije i svetu, izuzmemo li vrhove, tehnika je samo sredstvo, suma prednosti i ograničenja sa kojima treba računati kako bi se organizovalo određeno estetsko iskustvo tradicionalnog tipa. Međutim, najbolji primeri ovih žanrova afirmišu medij na kreativan naein - tako što ga uvek iznova dovode u pitanje. Oni se poigravaju ukorenjenim predstavama o onome što je radiofonsko, što radiju „odgovara”, zatežuči do kraja konac istraživačkih nastojanja. U tom stalnom osporavanju

% и l\sl° П$ ° П Rad '° Features ’ ” в B C Quarterly”, London,

125