RTV Teorija i praksa

ugodno „radiofonskog”, čiju laku osvojivost ironizira naslov Beketovog komada Nepodesno za radio, tehnika se javlja ne samo kao oruđe posredovanja određene autorske vizije več i kao njen bitni sastavni deo. Bitnu napetost mogučnosti-nemogučnosti radiofonskog medija iskušava i elektroakustička muzika, novum koji je, kao i feature, donela sredina veka. Ali, ovde je reč o umetnosti sa dvojnim državljanstvom. Dok su radio-drama i feature radiofonski i jedino radiofonski oblici, koji u ogledalu analognih pozorišnih, književnih ili filmskih žanrova ne mogu sresti sami sebe, konkretna i elektronska muzika, mada ponikle i razvijene zahvaljujući tehničkim uslovima radija, pripadaju delom svog bića i nasleđu muzike uopšte. Sa stanovišta istorije muzike, koja poznaje dijalektiku kontinuiteta i otpadništva, radio je samo pokrovitelj i mecena ovih avangardnih žanrova; gledano iz ugla razvoja „zvučne kutije”, njihove veze s radiom toliko su, međutim, organske, da im s pravom pripada epitet radio-muzike, Ijubomorno razlikovane od pozajmljene i profanisane muzike na radiju. Jedna značajna okolnost, koja ovde postaje sasvim upadljiva, skreče tok razmišljanja na drugu stranu: konkretna i elektronska muzika, zbog sadašnje tehničke nesavršenoti radio-predajnika, bolje se slušaju u koncertnim uslovima nego ргеко prijemnog aparata. Štaviše, u mnogim zemljama duga je tradicija da se muzici, radio-dramama i dokumentarcima osobito fine izrade, za privilegovano mesto reprodukcije bira рге klub Ijubitelja radija nego sam radio. Pri tom se podrazumeva da prednost ovih, kao i festivalskih seanci, nije jedino, niti prvenstveno, u diskretnom šarmu ekskluzivnosti, kojim su okružene. One jednostavno pružaju bolje uslove slušanja. Pogodnosti druge vrste, ali sličnih posledica, svojstvene su gramofonskim pločama i kasetama, čiji otisak radiofonskih dela svako može slobodno da „prelistava”, birajuči po svojoj volji trenutak, tempo i kvalitet doživljaja. Odvojivost funkcije distribucije radiofonskih dela od radija, ne uključuje alarmni signal mišljenju ukoliko je i dalje zaista reč o radiofonskim delima, to jest ukoliko

126