RTV Teorija i praksa

Ivana Trišić

~ONO MALO ČEGA SE SEĆAM” Partitura radio-igre

Pojam partitura vezan je za muziku. Muzičko delo je zabeleženo, razmešteno, uslojeno, ozakonjeno, opredmećeno u partituri. Ono se izvodi iz partiture. Radiofonska emisija gradi se po principima koji se umnogome dodiruju sa načinom rada na muzičkoj kompoziciji. Ne samo zato što radiofonija koristi muziku ili zato što, kao i muzika, pripada sferi zvuka. Radiofonska struktura podrazumeva određenu vrstu harmonskog mišljenja (vertikalna sazvučja), polifonije (kanon, motet, fuga), orkestracije itd. Ali, za razliku od muzičkog, radiofonsko delo ne nastaje na osnovu predloga koji je u svim detaljima precizno određen. Komponovanje radiofonske emisije vrši se na licu mesta, u studiju, i njen definitivan oblik tu se fiksira. I, tek tada može da nastane radiofonska partitura. Dok je muzička partitura merilo izvođenja, radijska partitura je dokument o izvedenom. Radijska partitura je vid radio-stvaralaštva u začetku. O njemu se malo zna, malo je pisano. Nema preciznih putokaza kako partitura treba da izgleda, nema utvrđenih šifri ili opštih simbola. Znakovi radijske partiture određuju se od slučaja do slučaja i zavise od konkretnog materijala. Čemu ovaj dodatni posao? Radio je tu da se sluša a ne da se gleda. Ali proces po kojem funkcioniše jedan tipičan, isključivo radijski žanr ne može se saznati samo na osnovu slušanja. Bar ne u svim detaljima. Partitura je tu da zabeleži stereofonsku panoramu, da razotkrije načela montaže, da usmeri proces slušanja.

136

INTER MEDIA