RTV Teorija i praksa

Čcsto se oslanjaju na roman baš stoga što njegova struktura omogućava razvoj radnje u prostoru i vremenu koja tako dobro „leže” i na mali ekran. Sve je manje televizija koje se odlučuju da snimaju TV drame u nekad važečem obliku, to jest kao socio-psihološke minijature, zaustavljene trenutke pojedinih situacija i raspoloženja, fragmente o Ijudima i vremenima koji staju u jedan sat programa, a sve je više drama, odnosno TV filmova koji imaju dužinu pravog bioskopskog filma, pa i njegovu dramaturgiju, režijski postupak, stil glume. Još jedino Britanci, ti provereni majstori TV drame, uspevaju da naprave briljantne emisije ~ni iz čega”, od malih stvari i naoko sasvim nedramatičnih povoda. Ostali kao da su se prilagodili, uslovno rečeno, „američkom maniru” koji podrazumeva sasvim konkretne zaplete, neočekivane obrte, spoljnu dramatiku. Uz takvu priču, i uz minimum zanata, rezultat ne može da bude loš. A kako najviše dramatike nudi upravo tekuči, savremeni život, nisu retki TV filmovi sa dokumentarnom podlogom, sa stvarnim junacima i istinitim zbivanjima. Savremena tema nadvladala je istorijske u Monte Karlu, a potpuno je poražena na ~Prix Italia”, gde su od nekoliko retkih primera pažnje vredna samo dva austrijska drama Selo na granici - ne samo zato što se angažovano bavi aktuelnom političkom temom, položajem slovenačke nacionalne manjine u Koruškoj, več i zato što je u celini veoma dobro ostvarenje, a zatim švajcarska drama Nebo i vatra koja zanimljivo prati zbližavanje putnika jednog kidnapovanog aviona i palestinskih gerilaca tokom duge otmice i mnogih iskušenja kroz koja prolaze zajednički. Sve ostalo bilo je vračanje u prošlost, najčešće u ne tako daleko doba prvog i drugog svetskog rata. U Monte Karlu su, međutim, u prvom'planu bile ne socijalne, ne političke, več intimne životne drame, često smeštene u porodični milje. Dok su prethodne godine u njihovom središtu, možda pukim sticajem okolnosti, bila deca, sva ona mlada biča koja stradaju zbog razorenih porodica, izgubljenog kontakta s okolinom, muka socijalizacije i odrastanja, iskušenja droge i kriminala,

75