RTV Teorija i praksa

nadgradnja i, najzad, izvanredna, pa i fascinatna gluma kao osnov ili kao kruna ovih temeljito i umetnički ambiciozno stvaranih emisija. PROŠIRENI FESTIVALSKI OKVIRI Takmičarski deo već godinama sam po sebi nije dovoljan velikim festivalima. ~Prix Italia”, kao stariji, pa možda i konzervativniji, sporije širi svoje okvire. Sastavljen od največih zvaničnih, „državnih” medijskih sistema koji se preko svojih zemalja udružuju u festivalsku zajednicu, ovaj festival i emituje samo programe tih „nacionalnih veličina”, u slobodnim časovima prikazuje njihove odabrane programe, a na simpozijumima i tribinama bavi se temama koje su prevashodno za njih interesantne. Ove godine, pod nazivom „Ništa osim vesti” krila se rasprava o budućnosti, odnosno o donekie izmenjenoj društvenoj ulozi i ciljevima radija i televizije kao ustanova od kako bi se to kod nas reklo - posebnog društvenog interesa u situaciji ekspanzije privatnih studija, kablovske televizije i video-industrije. Da li je ovo za velike konkurencija koja ih ugrožava sama po sebi ili je to samo izazov da se i oni prilagode, usavrše i pokažu svoju premoć? Nacionalne kompanije ne gube nadu, iako im i mnoge druge okolnosti ne idu naruku, a otežan materijalni položaj i poskupljenje produkcije pogotovu. One, naime, u sebi i dalje gledaju ustanove odgovorne za radio televizijske obrazovne, informativne vaspitne, umetničke sadržaje, a ne samo puke „proizvođače zabave” ili „glasnogovornike vesti” za šta se najčešće opredeljuje njihova nova konkurencija. Pa ipak, ove kompanije su svesne da mnogo šta u organizaciji rada, u ispitivanju javnog mnenja, u plasiranju programskih sadržaja treba hitno da menjaju kako bi održale korak sa vremenom. Festival u Monte Karlu uhvatio je taj korak čim je pre neku godinu uz takmičarski uveo i sajamski deo programa, Shvativši ogromnu glad omasovljenih kanala za programima svih vrsta i konjunkturu u razmeni programa, festival je ponudio kompanijama malim i

77