RTV Teorija i praksa

Nada Korać

TELEVIZIJA I RAZVOJ MIŠLJENJA (zamišljeni razgovor u studiju)*

Naslov ove emisije mogao bi biti „pozajmljen” od jedne izuzetno zanimljive i popularne knjige o dečjem mišljenju - Kako raste pamet (B.Nešić) - a njen podnaslov bi mogao glasiti: šta televizija može da učini za razvoj dečjeg mišljenja? Tekst koji sledi pisan je bez ikakvih scenarističkih pretenzija, isključivo u nameri da autorima emisije pomogne u nalaženju načina na koje bi gledaocima približili neka od pitanja kojima se bavi razvojna psihologija, pitanja koja su, manje-više, nepoznata širem krugu Ijudi, čak i onih visoko obrazovanih. Upravo sam zato smatrala najpogodnijim da tekst napišem u obliku razgovora čijji bi učesnici bili dva psihologa (stručnjaka za razvojnu psihologiju - jedan u svojstvu komentatora, koji bi pomogao da se problematika o kojoj je neposredno reč smesti u širi kontekst ove discipline a, drugi kao autor istraživanja) i voditelj, stručnjak za izučavaje vizuelnih medija. Budući da je tekst pisan u dijaloškoj formi, on pre svega može poslužiti kao orijentacija u koncipiranju audio-aspekta scenarija mada sam, tamo gde mi se činilo da mogu da ponudim upotrebljivu ideju, davala neke sugestije i u pogledu video-aspekta, sve vreme nastoječi da ostanem u okvirima sopstvenih kompetencija. Uvodna špica ide ргеко filmski snimljenih prizora iz dečjeg vrtiča, pri čemu se posebno registruju saznajne i

* Ovaj tekst je, prvobitno, napisan sa namerom da posluži kao osnov za pravljenje jedne emisije iz ciklusa „Istraživanja” Naučnog programa TV Beograd. Na predlog urednika emisije i reditelja, u njoj su izloženi samo najosnovniji podaci o istraživanju koje joj je poslužilo kao povod (emisija je emitovana 4. VII 1983. u 20.00 časova na Prvom programu TV Beogradj. Budući da je u ovom tekstu reč o nekim pitanjima koja su zanimljivla i značajna sa tačke gledišta televizijske teorije i prakse, Redakcija našeg časopisa predložila je autoru da ga objavi (pisac teksta, N. Korać, istovremeno je i autor istraživanja o kojem se u tekstu govori) Osim nekih minimalnih (i neophodnih) izmena i skraćenja, tekst objavljujemo u obliku u kojem je, svojevremeno, ponuđen Redakciji naučnog programa

79