RTV Teorija i praksa

kreativne aktivnosti dece. Po završetku špice, vizuelni fon ostaje isti, a off se čita sledeči uvodni tekst: Često se čuje kako su današnja deca pametnija nego što su to bili njihovi roditelji u njihovim godinama. Ovakvo mišljenje se obično obrazlaže time da je deci danas dostupno mnogo toga što je u detinjstvu njihovih roditelja bilo ili veoma retko ili uopšte nije postojalo. Kad su u pitanju predškolska deca tu su, na primer, specijalne igračke ili posebno pripremani programi aktivnosti u vrtičima, i jedni i drugi sa ciljem da podstaknu razvoj dečje inteligencije, mašte i stvaralaštva. Ipak, kad se kaže da su „današnja deca pametnija”, obično se ne misli na te aspekte njihovog života, več рге svega na činjenicu da ona raspolažu količinom informacija znatno večom od one kojom su raspolagali njihovi roditelji kad su bili u njihovim godinama. 1 zaista, deci su danas dostupne mnoge knjige, štampa, gotovo celodnevni radio-programi i, često navođena kao „glavni krivac” za ovaj „informacioni bum” - televizija. Televizija je, zaista, po svoj prilici glavni izvor razlika u informisanosti između današnje i nekadašnje dece, naročito kad je u pitanju predškolski uzrast. Svojim audiovizuelnim sredstvima ona je spustila granicu prijema i razumevanja velikog broja informacija daleko ispod doba u kome se stiče veština čitanja. Međutim, istovremeno sa širenjem televizije širilo se i zaziranje od njenih efekata, naročito kad su u pitanju deca. Roditelji, nastavnici, vaspitači, a zatim i stručnjaci koji su počeli da istražuju ovu oblast, najpre su upozoravali na nepovoljne efekte dugog sedenja pred televizorom na fizički razvoj (pre svega na muskulaturu i vid), da bi se übrzo zatim prava lavina napada sručila na sadržinu televizijskih programa, na načine na koje televizija prikazuje stvarnost. Previše agresije, previše seksa, previše likova i situacija koji predstavljaju društveno nepoželjne modele života - samo su neke od tih optužbi. ,i Televizija, dakle, ispunjava dete strahom i nepoverenjem r u svet koji ga okružuje, podstiče ga na preteranu agresijuu površne međuljudske odnose, podstiče razvoj predrasudaa i stereotipija, kao i niza drugih nepoželjnih stavova i ponašanja. Ukratko, televizija izrazito nepovoljno utiče na emocionalni i socijalni razvoj. Optužbama ove vrste

80