RTV Teorija i praksa

tokom sedamdesetih godina pridodate su nove; televizija ne samo da svojim sadržinama nepovoljno utiče na razvoj emocija i ponašanja, već su i njeni načini prikazivanja, njena specifična izražajna sredstva, sami po sebi takvi da ometaju intelektualni razvoj. „Bombardujući’ dete sve samim očiglednostima, ona ga intelektualno pasivizuje, osiromašuje njegovu maštu, uspavljuje misao, gaji površnost, ukratko - zaglupljuje ga. Ova druga grupa optužbi je, naravno, za televiziju daleko pogubnija od kritike sadržine. Sadržina se može menjati, ali priroda medija ne. Ima, međutim, i drugih mišljenja. Ima autora koji smatraju da izražajna sređstva televizije, sama po sebi, niti ometaju niti podstiču intelektualni razvoj, več da če njihovi efekti zavisiti od toga kako se ona upotrebe. Iz ovoga neposredno proizilazi stav da televizija ne samo da ne zaglupljuje decu, nego se njene izražajne mogućnosti mogu tako koristiti da doprinose intelektualnom razvoju, Ima, dakle, i stavova prema kojima televizija, sa stanovišta interesa kako pojedinaca tako i društva, može ne samo prestati da bude ~loš gospodar”, nego čak može postati i „dobar sluga”. (Uz deo teksta koji govori o televiziji i njenim uticajima, mogli bi se zajedno montirati kadrovi iz tipičnih TV programa, naročito onih koji su obično „па lošem glasu”) DIJALOG U STUDIJU VODITELJ: Ovde se, izgleda, nameću dva osnovna pitanja: jesu li današnja deca zaista pametnija nego što su to bila nekadašnja deca i, bilo da jesu ili da nisu, kakvu ulogu u tome ima televizija? PSIHOLOG-KOMENTATOR: Odgovor na prvo pitanje zavisi od toga šta se podrazumeva pod „pametniji”. Ako pod tim podrazumevamo količinu informacija, znanja koja neko poseduje, današnja deca stvarno znaju više, i to umnogome zahvaljujuči televiziji. Ako se tako definiše „pamet”, onda su odgovori na oba pitanja, kao što vidite, vrlo kratki i jednostavni. Naravno, onaj ko više zna obično na prvi pogled izgleda pametniji, mada ne mora biti tako. U psihologiji se ta vrsta sposobnosti zapravo određuje na osnovu toga kako neko operiše tim

81