RTV Teorija i praksa

informacijama, Kako obrađuje te podatke, šta čini sa tim materijalom. Svakako da ni ovako shvačena „pamet” nije nešto potpuno nezavisno od znanja - čoveku moraju biti poznate neke činjenice, neki podaci, da bi njima mogao operisati, obrađivati ih. U tom smislu, znanje svakako doprinosi „rastu pameti”, ali se sama „pamet” ne određuje na osnovu toga šta neko zna, nego kako neko misli. VODITELJ: Pa dobro, misle li današnja deca drugačije nego nekadašnja? Jesu li ona, u tom smislu, „pametnija”? P-K: Po svemu sudeči, nisu. Mnogobrojni istraživački podaci ukazuju da je mišljenje dece, i nekadašnje i današnje, obeleženo izvesnim specifičnostima, razlikama u odnosu na mišljenje odraslih. Te specifičnosti, te razlike se, uz neznatne varijacije, pojavljuju u mišljenju dece određenih uzrasta danas, kao što su se pojavljivale i pre šezdesetak godina, u prvim ispitivanjima u kojima ih je otkrio Žan Pijaže. VODITELJ: Znači, deca misle na način različit od onoga na koji misle odrasli. Kakve su to razlike? P-K: Naravno, ovde imamo na umu decu određenih uzrasta - jasno je i lako uočljivo da deca, što su starija, postaju sve sličnija odraslima u svemu, pa i u načinu mišljenja. Ali deca predškolskog uzrasta, i ona mlađa, pokazuju izvesne osobenosti koje se ne mogu pripisati samo razlikama u iskustvu i znanju u odnosu na odrasle, kako neki pokušavaju da ih tumače. Svakako, ne treba zaboraviti ni individualne razlike među decom - neka se razvijaju brže, tako da ima, recimo, petogodišnjaka koji misle kao prosečni sedmogodišnjaci, ali to onda nisu tipični petogodišnjaci. A ovde je reč o onome što je tipično u mišljenju dece određenih uzrasta. VODITELJ: Šta je tipično za decu predškolskog uzrasta? Koje su to specifičnosti njihovog načina mišljfenja? P-K: Navođenje, a naročito tumačenje svih tih specifičnosti bilo bi isuviše opširno i složeno za ovakvu priliku, pa će zato biti na ; bolje da se ograničimo na samo nekoliko primera dečjeg ponašanja u situacijama rešavanja određenih tipova zadataka. Ove zadatke je smislio Pijaže, i tipični načini na koje ih predškolska

82