RTV Teorija i praksa

deca rešavaju danas isti su kao pre nekoliko decenija, kad ih je on prvi put zadavao. Insert snimljen ranije u TV studiju: dete rešava test konzervacije količine tečnosti. Pred dete se stave dve jednake čaše, otprilike do pola ispunjene tečnošču, pri čemu je nivo tečnosti u čašama potpuno isti (a). Kada se dete složi da u obema čašama ~ima isto vode da se pije”, prespemo vodu iz jedne od čaša u treču čašu (drugu ostavimo nedirnutu), užu od nje, u kojoj se nivo vode primetno penje (b). Tipičan odgovor predškolskog deteta (kakav će biti pokazan u ovom insertu) je da sada u dve čaše „više nema isto vode da se pije” (obično smatra da ima više u užoj čaši). Ako vodu prespemo natrag u prvu čašu, dete opet tvrdi da ~ima isto vode da se pije”.

VODITELJ: Ovo zbunjuje. Zar nije očigledno da se u čašama nalazi ista količina tečnosti? Dete je videlo da je iz prve čaše tečnost samo presuta u ovu koja je uža, u kojoj se nivo popeo. Da li je ovo zaista tipičan odgovor predškolskog deteta? Da to nije rezultat brzopletosti? P-K: Ovo rešenje je tipično za predškolsko dete. Da posredi nije ishod brzopletosti pokazuju mnogobrojna ponavljanja ovog istog i niza srodnih zadataka sa velikim brojem dece širom sveta, VODITELJ: Zar je detetu tog uzrasta nemoguće objasniti da nije u pravu i da količina uvek ostaje ista ma kako se oblik menjao? P-K: Objasniti - ne. Neka deca bi čak možda sa „razumevanjem” klimala glavom slušajuči takva objašnjenja, međutim, ako biste im posle toga dali zadatak koji je u principu potpuno isti, samo što bi čašć u koju se tečnost presipa bila ovog puta niska i široka (tako da se nivo tečnosti snizi), ono bi po svoj prilici odgovorilo da količina tečnosti u dve čaše nije ista.

83