RTV Teorija i praksa

N.K.: Da ne ulazimo sad u složene teorijske definicije, recimo samo da je test koji smo videli na početku (onaj sa presipanjem tečnosti u čaše različitih dimenzija) jedan od testova kojima se ispituju pojmovi konzervacije. Kada dete, kao ono koje smo videli, tvrdi da se promenom opažljivih karakteristika (visina, širina, itd.) promenila i količina, zaključujemo da kod njega nisu razvijeni odgovarajučipojmovi konzervacije, tj. da ono nije u stanju da shvati da iz činjenice da ništa nije dodato i ništa nije oduzeto, nužno proizilazi da je količina ostaia ista, očuvana (otuda „konzervacija”). Ta vrsta logičke nužnosti ne postoji kod deteta. Njemu je mnogo bitniji osnov za zaključivanje činjenica to što se izgled promenio (u primeru koji smo videli to je ohlik vodenog stuba - on je postao viši, a uži). U tom promenjenom izgledu, naravno, takođe ima sasvim dovoljno elemenata za zaključak da se količina nije promenila - povećanje visine kompenzovano je smanjenjem širine. Te dve promene se, dakle, potiru, i količina ostaje ista. Ali dete je, izgleda, isuviše čvrsto vezano za pojavno, za izgled stvari, i to za ono što je u tom izgledu najupadljivije. U ovom primeru to je povečanje visine vodenog stuba. Dete, dakle, uzimajući u obzir samo visinu, a ne istovremeno i širinu, pogrešno zaključuje da u užoj i dužoj čaši ima „više da se pije”. Tu usredsređenost na pojavno najupadljivije, Pijaže je nazvao centracija. Centracija je, dakle, nespojiva sa pojmovima konzervacije - odnosno, zbog nje oni ne postoje kod dece predškolskog uzrasta. Konzervacija (očuvanje) količine tečnosti nije i jedini pojam konzervacije, nju ili njeno nepostojanje možemo ispitivati i na drugim oblicima količina, kao što su dužina i broj. VODITELJ: I šta televizija može da učini za brži razvoj tih pojmova? N.K.: Mislim da čemo to najlakše objasniti ako pogledamo još jedan od mogučih primera koje sam malopre pomenula. Neka to bude test konzervacije dužine. Dete posmatra dva predmeta jednake dužine (npr. dve olovke), postavljene tako da im se krajevi poklapaju (a), Kada dete utvrdi da su olovke iste dužine, jednu od njih pomerimo

87