RTV Teorija i praksa

napravljeni, i uslovi gledanja, sve to sasvim sigurno utiče na efekte, mada na osnovu ovog jednog istraživanja ne možemo precizno znati ni koliko ni kako. Ipak nam je istraživanje dalo dosta zanimljivog materijala na osnovu koga se mogu razvijati nove pretpostavke. Provera ovih pretpostavki je, naravno, stvar budućih istraživanja koja, nadamo se, treba da nas dovedu do „prave formule” u vezi s bojem spotova, njihovim izgledom i optimalnim usiovima gledanja. VODITELJ: Recite nam sada nešto više o tome kako ste ispitivali pretpostavku da gledanje ovakvih spotova može uticati na übrzani razvoj pojmova konzervacije? N.K.: To je bio klasičan eksperiment sa paralelnim grupama. Celo to glomazno i složeno istraživanje na terenu izvelo je šest naših saradnika - studenata psihologije. Imali smo dve grupe dece između pet i šest godina, koja su na prvom ispitivanju pokazala slab ili nikakav uspeh na četiri klasična Pijažeova testa konzervacije (dva od njih smo videli u ovoj emisiji). Svaki test zadavan je u po dve varijante, dakle, svako dete je rešavalo ukupno osam zadataka. Ispitanu decu podelili smo u dve približno jednake grupe (kontrolna 28, eksperimentalna 27). Generalno gledano, večina ove dece bila je u prelaznoj fazi, između stadijuma na kome nema konzervacije, i onoga na kome se konzervacija javlja. Jedino u toj fazi, zapravo, čini se da pokušaji übrzavanja ovakvih razvojnih procesa imaju stvarnog smisla. Ali to je več vezano za praktična pitanja, o tome ćemo posle. Dakle, kad su formirane grupe, samo je jedna od njih, eksperimentalna, gledala spotove. Pošto smo bili pritešnjeni nekim rokovima (mogućnostima koriščenja institutske video-opreme) nismo imali vremena da ispitamo više dece, kako bismo potpuno izjednačili grupe. Tako se dogodilo da nam je na prvobitnom testu kontrolna grupa bila znatno bolja od eksperimentalne (sudeči kako po ukupnom broju tačnih odgovora na testovima, tako i po broju dece koja su, na bar jednom od osam testova, davala tačne odgovore). Očekivali smo da čemo, ako se na naknadnom testu (posle gledanja spotova) pokaže da je kontrolna grupa izgubila svoju početnu prednost, odnosno, ako je eksperimentalna grupa bude stigla (po bilo kom od dva

94