RTV Teorija i praksa

za odbranu ne samo stručnjacima nego i onima kojima je zaštita najpotrebnija - subjektima vesti i korisnicima televizije. Period o kojem je reč važan je iz više razloga. lako su u nastajanju ove kritičke klime glavne uloge odigrali sinteza postavljenih pitanja i sami praktičari televizije i radija, ne treba zaboraviti da je to i doba kad je Hitova torijevska partija pretrpela neuspeh, direktno zahvaljujući štrajkovima rudara i radnika u brodogradilištima. Bio je to i početak delovanja ženskog pokreta pod čijim je pritiscima promenjeno i uvedeno nekoliko zakona, ali i stvorena nova očekivanja u međuljudskim odnosima. Međutim, kako obično biva, lekciju su bolje naučili oni u čijim rukama je kapital. Putevima kojima je materijalizam medijskih jezika prodro u svest primalaca, osmišljavajuči tehnološki sadržaj „proizvodnje smisla” (kako bi rekli francuski semiolozi) ušlo je i ponovo stečeno i sve ono što je odavno „demokratski” sačinjavalo kolektivnu svest. PROMENJENE I NOVE ŠKOLE Stare škole u kojima se učio film, poput Kraljevskog koledža za umetnost (RCA), izbegle su uvođenje teorijskih predmeta, ali su video, možda i slučajno, koristili baš studenti zainteresovani za istoriju, marksizam i teoriju. I dok se RCA orijentisao na korišćenje videa u novo otvorenim odsecima sredinskog i kompjuterskog dizajna, Nacionalna filmska škola (National Film School) tek sada gradi profesionalni TV studio. Upadljive su razlike između starog esnafskog pragmatizma i zanatske transformacije uz pomoč kritičke teorije. Dva koleža se naročito izdvajaju osobeno planiranim obrazovanjem, strukturom i odnosima praktičnih i teorijskih predmeta, kao i po profesorima-stručnjacima koji su u svojim karijerama prošli iskušenja TV ustanova, kao i razne eksperimentalne faze, a svi još pišu knjige vredne pažnje. To su Goldsmits koledž, koji je Odsek za vizuelne komunikacija otvorio 1978. godine a prema planu sadašnje vlade treba da ga

104