RTV Teorija i praksa

106

one nalaze da same tradicionalne forme krišom određuju poiožaj predstavljenog subjekta. Zato se feminističke analize baziraju na pojmu „reprezentacija”, od likova do simbola i drugih stilskih figura. To se naročito odnosi na umetnički video ili televizijske emisije koje pretenduju da su umetnost. Pošto dokazuju da su reprezentacije uvek socijalne konstrukcije (dakle, ne nešto određeno prirodom stvari), feministkinje traže da mašta umetnika pruža sebi i drugima na volju sve što je zaista zamislivo. Neka žene budu zaista u igrama! S druge strane, pojmovi javnosti, odnosno „javnog mnenja”, takoče su zanimljivi, gledani iz ugla onih koje su i dalje najmanje vidljive na TV ekranima, a važe za pričljiviju polovinu sveta. Niko među profesorima ne polazi sa stanovišta da je masovno komuniciranje dijalog. S obzirom na to da gledaoci, po njima, ni delimično realno ne učestvuju u ovakvoj televiziji, oni su u velikoj meri našli za shodno da se poistovete sa političkom pozicijom nemoćnih TV primalaca. To je, naravno, jednostavnije reći nego uraditi, pa makar se nalazili i u sredinama inspirisanim, da tako kažem, idealima Vilijama Morisa (William Morris). Novi kadar, ma kako dobro obavešten, ne mora da sledi napredne teorije, niti može da se u kapitalistički način proizvodnje uklopi bez borbe ili kompromisa. Tako su neke škole koje su se modernizovale na razne čudne načine na primer kombinujući štamparstvo i animaciju sa videom, ili audio tehnike preuzete direktno iz školskih rok-ansambala - uvele i komercijalno orijentisane parametre nastave. Tako se stvorila i vrsta diplomaca kojima je važnije koliko će brzo prodati šarenilo proizvoda negoli šta je najvećem broju TV gledalaca potrebno. Oni su ujedno i grupa studenata која se povodi za statistikama potrošačkih navika i samih reklamnih agencija. Takve su škole Politehnika centralnog Londona (PCL) i Londonska škola štamparstva (London School of Printing). Prva je uspela da otvori i poslediplomsko odeljenje, te tako konkuriše umetničkim koledžima širom zemlje, naročito među stručnim poslodavcima