RTV Teorija i praksa

communication (Vebster) dakle, službena poruka, poslanica s nekim bitnim idejnim, moralnim, čak zapovedničkim prizvukom, koji slovenačka reč „sporočilo” ili srpskohrvatska „рошка” - nema. U književnoj teoriji reč mesšage koriste u smislu ideje ili tendencije književnog dela. Message uvek pokuša' r a da nešto uredi, рошка ništa. Engleska reč message proizlazi iz istog korena kao Mesija - Hristos, božji poslanik koji dolazi da nekom novom idejom uredi ovaj svet. Krilatica The Medium is the Massage (Medij je masaža), izgleda razuml jivija, bar meni. Slobodan Đorđević ju je preveo Opštilo je voštilo, što mi izgleda potpuno besmisleno. Tako bismo mi Slovenci obe krilatice mogli da prevedemo kao Opštilo je poruka i Opštilo je mazivo (slov. občilo je mazilo), što lepo zvuči, rimuje se i duhovito je - a ne znači baš ništa. Zanimljivo je da se napomene da engleske reči message i massage, uprkos potpunomazličitom značenju, imaju isti etimološki izvor. Takođe i reči Mesija, dalje, miskal. maša (misal, bogosluženje) - takođe reči masaža, maža (mazivo, mast), mazilo (mazivo, mast) itd. Sve, naime, izvim iz stare hebrejske reči „mašiah" koja znači pomazan (slov. maziljeu). Izaslanik, prorok, koji je nastupao u ime neke svete ideje. bio je, naime. po starom izraelskom običaju pomazan. Ova značenjska veza u svesti savremenog čoveka potpuno se izgubila. Verovatno da je nije bio svestan ni Makluan. Da zaključim: u razvoju medija Makluan vidi osnovnu, objektivnu, materijalnu, nadsvesnu i dijalektičku zakonitost dmštvenog razvoja, koju naučnim istraživanjem tek treba otkriti. Prema tome medij, ili sredstvo komunikacije kod njega igra sličnu ulogu kao sredstvo za proizvodnju kod Marksa. Kod oba filozofa radi se o dijalektičkom materijalizmu. U čisto ontološkom smislu Makluanova krilatica The Medium is the Message posve se podudara s Marksovom rečenicom napisanom još u Nemačkoj ideologiji 1845: „Duh već od početka nosi u sebi to prokletstvo, da je ,prožet‘ materijom, pokretljivim slojevima vazduha".., Marks je, dakle, još davno pre Makluana objašnjavao nastanak svesti i jezika iz potrebe za komunikacijom i u

122