RTV Teorija i praksa

vezi sa „fizičkom organizacijom” međuljudskih odnosa dalcle, „pokretljivim slojevima vazduha” i „tonovima” koje, naravno, može da proizvede samo čovekov govor. Izrečena misao fizičkim zvučnim talasima ista je stvar, medij je išto kao рошка, komad mramora i lik Miloske Venere na primer ista je stvar, i knjiga, papir i mastilo, svojom sadržinom su ista stvar. iNijedan duh, nijedna misao, ne mogu da se izdignu iznad materijalnosti, uvek su „prožeti” materijom. Duha, odvojenog od materije nema. Razlike između Makluana i Marksa svakako su velike, čak vrlo duboke. Makluan ni najmanje nije svestan ovog srodstva, izgleda čak da'Marksa poznaje samo veoma površno. Razvio je svoju vlastitu materijalističku dijalektiku, pri čemu je - što čemo videti kasnije upravo u materijalizmu vrlo nedosledan. Na žalost, na ovom mestu još nije moguče prikazati, razviti i oceniti sve njegove misli koje imaju, ili če imati velike posledice u ontologiji, gnoseologiji, antropoiogiji, filozofiji istorije, sociologiji itd. Na ovom mestu i pod ovim naslovom treba da razmišljamo рге svega o estetskim problemima i da izložimo naš metod. SVEST O NEČEMU UVEK JE SVEST U NEČEMU Ljudski duh i, svakako, sva umetnost mogu da postoje samo u materijalnom mediju i kao komunikacija. Problem umetnosti reči u mediju književna teorija ne može da postavi, jer umetnost reči obrađuje u samo jednom mediju, kao literatum, kao književnost, Medij joj je sam po sebi razumljiv, apsolutan i - beznačajan. Jer ova tradicionalna književha teorija medij ne vidi, istražuje samo sadržaj, samo duh i, naravno, ne može da objasni ništa o njenim osnovnim pokretačima i zakonitostima. A upravo se ova situacija tokom poslednje decenije temeljito izmenila i štampa več dugo više nije jedini medij koji umetnosti reči daje njenu materijainu egzistenciju. Danas postoji čitav niz medija koji nose umetnost reči i svaki od njih predstavlja posebnu epohu u razvoju Ijudske civilizacije i kulture. U vreme Platona i Aristotela poznavali su samo dva medija: usmenu interpretaciju i rukopis - i svaki od njih turnačio ih je na

123