RTV Teorija i praksa
putem televizije. Možda če, sve dok se orijentacija na štampu obrazovnog sistema ili društvena definicija televizije ne promene, efekat ovog medija biti jedinstven. PRAVCI DALJEG ISTRAŽIVANJA Centralna preokupacija ove analize bila je budućnost kulturne homogenizacije putem televizije. Mi smo se ovde najpre koncentrisali na obrazovanje kao meru stratifikacije, i nalazimo relativno male razlike među različitim slojevima kao odziv na ideje i informacije koje se prezentiraju u komercijalnoj i javnoj televiziji. Pošto je tokom mnogih godina anketno istraživanje pokazalo vrlo distinktivne razlike u stavovima i nivou obaveštavanja među obrazovnim grupama (Нутап i dr, 1975), uzimamo nedostatak izdiferenciranih odgovora u ovom slučaju kao moguči dokaz o fenomenu kultumog nivelisanja. Ovi rezultati pokreču interesantna pitanja o efektu formalnog obrazovanja na sheme traženja informacija i na kognitivne stilove u obradi informacija i kulturnog materijala. Pošto su studenti više škole u stalnom izazovu da procenjuju, evaluiraju, i kontrastiraju ideje i informacije u ispitnim zadacima i radovima, postojala je jaka pretpostavka da če ovo iskustvo dovesti do mnogo izraženijeg i promišljenijeg odziva među televizijskim gledaocima s višim obrazovanjem. Očigledno, veliki oslonac u obrazovanju na tradicionalne izvore štampe rezultirao je u tome da obrazovana publika nema niti dispoziciju niti veštinu (a možda i oboje) da kritički proceni televizijske programe. Uz ove nalaze, zaposleni u javnoj difuziji bi možda trebalo da obrate posebnu pažnju na to da anticipiraju kako će auditorij mase reagovati na klasične i na moderne dramske predstave. Adaptiranje dela iz kulture za televiziju može da se pokaže isto tako teško kao što je prevođenje poezije sa jednog jezika i kulture na drugu, možda još i teže. 9
9 Neki cinični posmatrači mogu da tvrde da čak i obimna ponuda dobro napravljenih. ozbiljnih programa ne bi izazvala mnogo promišljenih odziva kod tipičnog pripadnika američkog auditorija mase. Ova primedba vrača na intrigirajuče pitanje da li promišljenost odgovara dolazi od raliniranosti gledaoca ili rafiniranosti samog programa. Pošto su dva odvojena intervjua o različitim programima vođena sa većinom planiranih uzoraka, bili smo u mogučnosti da damo grubi odgovor na to pitanje. Dva
50