RTV Teorija i praksa

antropolog Klod Levi Stros pommje kao razdoblje u „kojem nas za prošlost više ne vezuju spone usmenog predanja koje podrazumevaju neposredan dodir sa bližnjima (pripovedačima, sveštenicima, mudracima, starcima) već knjige nagomilane u bibliotekama, knjige iz kojih se svom silom upinjemo da izvučemo i sebi predočimo sliku njihovih tvoraca... Međunarodne organizacije su u potpunosti previdele gubitak lične samostalnosti dd koga je došlo usled širenja posebnih oblika komunikacije (knjige, fotografije, štampe, radija, itd.) 27 Prema našoj analizi poruka, načina delovanja i modaliteta televizije, ovaj medij nam saopštava metonimski „dodir s bližnjima“ u kome su svi izgubljeni' pripovedači, sveštenici, mudraci i starci Le\i-Strosa dovedeni u stanje kulturne vidljivosti i usmene neposrednosti; često su, međutim, prikriveni velovima stručnjaka pismenosti, od čitalaca novina do naučnika i umetnika. Funkciju televizije kao narodnog pevača nazvali smo seiektivnom komunikacijom koja gledaocu \raća velik deo njegove lične samostalnosti, u tom smislu što mu pruža priliku da sam stvori kako semiotičke tako i dru.štvene uslove u kojima će svaka pojedinačna poruka steći značenje. ZAKLJUČAK: NESTO SASVIM RAZLIČITO? Televizijske vesti i kriminalističke serije imaju mnogo zajedničkog. Ukoiiko je kriminalistička serija metaforičko udaljavanje od događaja iz stvarnog života, tada su televizijske vesti metonim tih istih događaja. Obe pojave, međutim, teže da uspostave čvrste sintagmatske strukture koje gledaocu omogućavaju da prepozna i razlikuje svaku pojedinu predstavu kojoj iz nedelje u nedelju ili iz dana u dan poklanja svoju pažnju. Vesti operišu s ograničenim brojem poznatih Ijudi, pripadnika elitnih slojeva, koji se pojavljuju u velikom broju epizoda i uglavnom potiču iz sveta politike. Način na koji će biti prikazani mnogo više zavisi od njihove kulturne funkcije nego od onoga što rade.

27 Levi-Strauss, C. (1У68), Strukluralna aniropologija (Structural Amhropology), Harmondsworth, Penguin, str. 366.

180