RTV Teorija i praksa

uz pomoč veiikog broja tehničkih, električnih i mehaničkih intervencija... I, recimo, uprkos tome danas, samo jedan maleni istorijski trenutak posle ustanovljavanja radiofonije kao izvssne umetničke snage, moguče, potencijalne, ova naša mshanička traka sa elektronskim zapisom postaje samostalni rezultat, postaje samostalna kreativna činjenica, samosvojno delo, produkt i samim tim ravnopravni pratilac ostalih umetničkih pravaca... naravno, pre svega muzike... SRĐAN HOFMAN: Gni mi se da je Halcjcva komcta Arsenija Jovanoviča jedan splet slobodnih zvučnih asocijacija podstaknutih kometom kao pojavom, asocijacija koje se sustižu, kovitlaju, traju, nestaju, kruže... Splet asocijacija je vrlo širok. On sadrži u sebi tekstualni sloj, i rekao bih, čisto muzički zvučni 510j... U odnosu na tekst koji je, da kažem, ispričan kroz ovo radiofonsko delo, čini mi se zanimljivim konstatovati da je odnos koji režiser i autor postavlja prema tekstu u toku kompozicije - da se taj odnos menja, da je različit na svakoj stepenici ponavljanja i ponovnog pričanja, nastavljanja priče. Ja sam doživeo početak govorenja kao stariju bajku koju priča dete koje doživljava činjenice iz te bajke, iz te maštarije, kao istinite. Međutim, u nastavku teksta... on se izgovara kao sasvim stilizovano narodno kazivanje koje ima mitsku podlogu a ima u njemu i verovanja u konkretno značenje. Međutim, negde oko treče pojave teksta, on se izgovara sa jedne distancirane pozicije, rekao bih da se uspostavlja i ironičan odnos prema njemu... da bi posle poetskog doživljavanja teksta... da bi se vratili na jednu dečju naivnu priču... Međutim, sam taj tekst nije ovde prevashodno značajan u svom značenjskom smislu. Oni mi se da je on više zvuk koji se ponaša kao muzički motiv. Time se približavam nečem što bih nazvao muzičkim slojem ovog dela a koji se po mom mišljenju sastoji, u gruboj podeli, od dva elementa. Jedan element je proistelcao iz putolcaza komete. Ti putokazi se naravno javljaju kao astroioški znaci a ujedno i kao glasovi životinja čiji naziv nose... ali ti putokazi se takođe pojavljuju i kao zvuk komete-mašine, neke savršene letelice iz dečje mašte... I drugi sloj zvuka mislim da asocira na beskraj, na zvučanje

61