RTV Teorija i praksa

jasno kako je i zašto ta emisija uopšte i dospela u takmičarsku selekciju Festivala. Bila je umesna ideja da se pomoću mikrofona slušaociraa predstavi sva ona, dobro poznata inače, ali iznova uvek primamljiva i, uprkos besmislicama, svaki put atraktivna turistička vrteška leti, na obalama Jadrana. Fenomen zabave, koji je u osnovi turizma, naravno onog najšireg, svakodnevnog, prisutnog na ulicama, trgovima i pristaništinta, ima nečega od prastarih vidova pučkih igara. To su osetili Dragutin Klobučar i Miro Pijaca, pa su prokrstarili jednim delom naše jadranske obale, posetili Trogir i Vodice, obreli se na Pagu i pokušali da nam prenesu deo zvučne atmosfere u kojoj su se nalazili. Njihov zvučni putopis, Aero-bik, u formi kolaža, stvoren je bez jedne jedine propratne reči i u istinskomje smislu totalno radiofonski, sav od zvučnih citata. Uprkos tome, emisija je savršeno jasna i dodali bismo - i zanimljiva, mada ne uvek i podjednako u svim sekvencama. Naravno, to je u dobroj meri zavisilo od samog dokumentamog materijala, ali, katkad, i od dužine citata. Ima se utisak da je autorima,u pojedinim slučajevima bilo „žao” da se odreknu pojeđinih pasaža, pa ih nisu otklanjali, ili barem kratili. Dakako, montaža emisija ovoga tipajedan je od presudnih faktora koji i te kako utiče na njihov defmitivni izgled, pa i uspeh. Ako ova emisija Umjetničkog programa Radio-Zagreba može trpeti kritiku, onda se ona u prvom redu odnosi na montažu čitavog dokumentamog materijala, koja je obavljena, reklo bi se, na isuviše standardni način, beztežnji za efektima iznenađenja, a tako i bez primene složenijih tehničkih efekata. Radio-Ljubljana predstavljenje na FEDOR samo jednom emisijom - delom Dugo putovanje ili traženje izgubljenih iluzija, čiji je autor mladi reditelj Jože Valentič. To radiofonsko ostvarenje nastalo je na osnovi pisanih i zvučnih dokumenata koji tvore umetnički portret slovenačke glumice Vide Juvanove koja će ove godine napuniti 81. godinu života. Na pozorišnoj sceni glumila je šest decenija i njena ostvarenja već su deo slovenačke pozorišne istorije. Odigrala je oko 280 uloga dečijih, lirskih i, najzad, složenih, dramskih, Valentičje koristio zvučnu dokumentaciju iz Slovenskog gledališkog muzeja,Zvučnog arhiva Radio-Ljubljane i iz Arhiva Ijubljanske Akademije za igralsko umetnost. Tu nije rečsamo o zapisima scenskih kreacija Juvanove, nego su emisijom obuhvaćene i kreacije ove umetnicepred mikrofonom Radio-Ljubljane, kao i razgovon sa njom obavljem 1983. i 1985.

71