RTV Teorija i praksa, Jul 01, 1986, page 183
сг'.е pokazuje broj delova fotograma koje treba dodati na ceo broj da bi se izračunalo koliko je ukupno fonograma potrebno odbrojati za pipser. Broj delova fotograma uveden je u cilju veće preciznosti u obeležavanju traka, koju zahteva muzički način izražavanja a dlbija se podelom fotograma (fonograma) na osamjednakih delova raspoređenih u visini perforacije. Takav jedan broj kao npr. 16/4 pokazuje da se pipser na klik traci nalazi na odslojanju od 16 celih fonograma plus4/8 delova što ukupno iznosi 16 celih i 1/2 fotograma. Raspored pipsera koji sugeriše broj 12/0 pokazuje dase pipseri raspoređuju na svakih 12 celih fotograma bez delova, odnosno na svakih pola sekunde. Do sadaje o pipserima bilo reči kao o jedinstvenoj kategoriji što generalno oni i jesu, ali neke male razlike u nameni zahtevaju da ih bar što se montaže i kompozitora tiče ipak razlikujemo. Podelićemo ih zato u dve gmpe. U prvoj grupi su pipseri koji neposrecino obeležavaju muzičko izvođenje. To su pipseri na klik traci u inlervalu efektivnog trajanja muzike. Ovu grupu pipsera nazivali bi takt-pipser. U đrugoj grupi su pipseri koji se lepe u prostoru za blank. To su tzv. slobodni pipseri. Njihova uloga odgovara istom onom zadatku koji ima i odbrojavanje koje započinje dirigent pre početka sviranja. Sa izradom klik traka sve je spremno za odlazak u salu za sinhronizaciju. Pre loga montažer imajošjednu obavezu a to je da komplelira svu dokumentaciju kojaje pratila pripreme za snimanje muzike. Na kraju se pristupa izradi tzv. scoring reel liste. Izgled i sadržaj liste može se videti u prilogu u Tabeli 2. U listu se inače unose sledeći podaci: • broj rolne unutar koje se nalaze pojedine deonice; ® broj deonice (IMI, 3M1,..., BM3, ilcl.); • naziv deonice (Na putu kući, košarkaška utakmica, plaža, itd.); • oznaka takta. Da li posloji takt-pipser ili se muzika izvodi slobodno prema dinamici same slike; e broj slobodnih pipsera; e vreme trajanja deonice; • primedbe.
181