RTV Teorija i praksa
сг'.е pokazuje broj delova fotograma koje treba dodati na ceo broj da bi se izračunalo koliko je ukupno fonograma potrebno odbrojati za pipser. Broj delova fotograma uveden je u cilju veće preciznosti u obeležavanju traka, koju zahteva muzički način izražavanja a dlbija se podelom fotograma (fonograma) na osamjednakih delova raspoređenih u visini perforacije. Takav jedan broj kao npr. 16/4 pokazuje da se pipser na klik traci nalazi na odslojanju od 16 celih fonograma plus4/8 delova što ukupno iznosi 16 celih i 1/2 fotograma. Raspored pipsera koji sugeriše broj 12/0 pokazuje dase pipseri raspoređuju na svakih 12 celih fotograma bez delova, odnosno na svakih pola sekunde. Do sadaje o pipserima bilo reči kao o jedinstvenoj kategoriji što generalno oni i jesu, ali neke male razlike u nameni zahtevaju da ih bar što se montaže i kompozitora tiče ipak razlikujemo. Podelićemo ih zato u dve gmpe. U prvoj grupi su pipseri koji neposrecino obeležavaju muzičko izvođenje. To su pipseri na klik traci u inlervalu efektivnog trajanja muzike. Ovu grupu pipsera nazivali bi takt-pipser. U đrugoj grupi su pipseri koji se lepe u prostoru za blank. To su tzv. slobodni pipseri. Njihova uloga odgovara istom onom zadatku koji ima i odbrojavanje koje započinje dirigent pre početka sviranja. Sa izradom klik traka sve je spremno za odlazak u salu za sinhronizaciju. Pre loga montažer imajošjednu obavezu a to je da komplelira svu dokumentaciju kojaje pratila pripreme za snimanje muzike. Na kraju se pristupa izradi tzv. scoring reel liste. Izgled i sadržaj liste može se videti u prilogu u Tabeli 2. U listu se inače unose sledeći podaci: • broj rolne unutar koje se nalaze pojedine deonice; ® broj deonice (IMI, 3M1,..., BM3, ilcl.); • naziv deonice (Na putu kući, košarkaška utakmica, plaža, itd.); • oznaka takta. Da li posloji takt-pipser ili se muzika izvodi slobodno prema dinamici same slike; e broj slobodnih pipsera; e vreme trajanja deonice; • primedbe.
181