RTV Teorija i praksa

umetničkog dela, reč je o aktu nesvesne sinteze koja je uslovljena srastanjem svih emocionalno afektivnih i misaonih reakcija u jedinstven doživljaj, u doživljaj u kome se čulno ne da odvojiti od misaonog, svesti. I buduči da je to čulno iskustvo stečeno doživljavanjem dela preko telesnih formi, transformisanih u simboličko značenjske oznake za empirijski stvarno, to se i taj čulno percepcijski ulog doživljaja, izstatusa čulno analoške premise prenosi na plan značenjsko-metaforičkih podloga doživljavanja dela i njegove poruke. I to je ona veoma komplikovana procedura zahvatanja u empirijski stvarno posredstvom umetničkog dela obrazovanog prema zakonima estetske prakse. Jer proces dekodiranja ideja ovapločenih strukturom umetničkog dela, obrazovanog ikonički - igrom telesnih formi - pretpostavlja specifičan tip perceptivnog sprezanja recipijenata sa metaforički poidejenim formama. Čula se u procesu recepcije dela otvaraju prema jednom specifičnom tipu stvarnosti - imaginarnom svetu simbolički poidejenih formi - a formi je imanentno da obrazuje lik percepcijskoj strukturi, prožima je značenjski i otvara proces uranjanja recipijenata u intelektualno naiičje smišljeno poidejenih formi. Tako se percepcija te nove stvarnosti, posredovana poidejenim formama u kontekstu likovne strukture dela, javija kao podloga srastanja čuinog i misaonog kao međusobno interferentnih instanci umetničkog doživljaja inspirisanog delom i njegovim porukama. Štaviše, umetnički doživljaj kao mehanizam emocionalnog srastanja sa porukom dela, posredstvom percepcije čulno-telesnih formi, obezbeđuje prevagu čulnog nad misaono-logičkim poimanjem poruka i njihovih implikacija. Limetnički doživljaj je tako više legura neposrednog, konkretno opažajnog i intuitivno misaonog sprezanja sa svetom imaginarne stvarnosti posredovanog umetničkim delom Tako, u svim tim slojevima iskušan doživljaj uslovljava i specifičan odnos recipijenata prema umetničkim delom posredovanoj realnoj stvarnosti. Recipijenti se prosto u komunikaciji sa delom, emocionalnim srastanjem s idejama posredovanim ekspresivnim formama, pojavnom strukturom dela. snažno

67