RTV Teorija i praksa

identifikuju sa objektom umetničke kreacije. Objekt dela je svodljiv na onu kvotu empirijskog uloga sa kojom se dolazi u kontakt percepcijom poidejenih formi, preko kojih se i čuva veza sa simbolički transponovanom stvarnošču, empirijskim formama Ijudskog života. Ta identifikacija, zavisno od estetskih vrednosti dela, dorasta takve intenzitete da se često identifikacijom poništava individualno biče recipijenata opsednutih objektom identifikacije. Čovek je u posedu doživljaja kojim ga autor dela, smišljenim intervencijama duha, preobražava u biče intuitivno i čulno otvoreno za jedan asocijativno sugerisan odnos prema svetu pojava i procesa empirijske stvarnosti. To što se iz te identifikacione sprege sa objektom dela recipijenti teško oslobađaju, samo je dokaz da je recepcija umetničkog dela proces koji se zbiva izvan kontrole svesti i vrednosnih procena njegovih poruka; proces osveščivanja recipijenata u odnosu na poruke dela je bar delimično i proces naknadnog opiranja ideološkim nanosima koje je pojedinac, prepuštajuči se umetničkom doživljaju bez otpora podsvesnim mehanizmima, asimilirao u svest. Stoga 2) Kritički obračun recipijenata sa porukama dela i njegovim implikačijama, pretpostavlja akt intelektualne rekonstrukcije umetničkog doživljaja, reč je o intelektualnoj obradi afektivno i čulno doživljenog sadržaja u komunikaciji sa delom i njegovom ključnom porukom. I kako taj kritički odnos recipijenata prema porukama nije moguč na nivou čulno-perceptivne sprege sa pojavnom strukturom dela, korpusom ekspresivnih formi, to je akt intelektualne rekonstrukcije umetničkog doživljaja s\akako naknadni čin. Može se reći da je akt intelektualne rekonstrukcije čulno-perceptivno i afektivno-emocionalno doživljenog dela i njegovih poruka jedna vrsta intrakomunikacije recipijenata, proces razmene sadržaja stečenih apriornom komunikacijom sa delom, među različitim instancama psihološke strukture jedne te iste ličnosti. Drama kritičkog obračuna sa porukom dela odigrava se, dakle, van čulno-perceptivne koordinacije

68