RTV Teorija i praksa

afektivno emocionalnih i misaonih reakcija inspirisanih likovno figurativnom kompozicijom dela, strukturom estetskog čina. Onda kada se akt umetničkog doživljaja uslovljen čulno-perceptivnim srastanjem sa likovno figurativnom strukturom dela iscrpi sa svim svojim konsekvencama u ravni recepcije dela - tj. onda kada recipijent ostavljen sam sebi i svom umetničkom doživljaju počinje da živi sa delom i njegovim implikacijama. To je trenutak kada se recipijenti intervencijama diskurzivnog uma počinju da brane od idejnih nanosa koji taloženjem čulno-percepcijskih podloga u trajnije perceptivne sklopove, prete da se preliju u svest. Reč je o mehanizmu intelektualne obrade podsvesnih procedura iskušenih identifikacijom recipijenata sa delom i njegovim empirijskim zaleđem I, naravno, ta naknadna komunikacija sa delom i njegovim posredstvom označenom empirijskom stvarnošču odvija se u mediju psiholoških procedura koje više i ne podsečaju na več opisivan tip čulno-percepcijskog sprezanja recipijenata sa delom, i idejama ovapločenim u njemu ekspresivnim formama. Reč je o komunikaciji sa delom kojeg više nema u čulno kontrolisanom prostoru. Recipijenti se podstiču poretkom predstava, preko kojih se i konstituiše objekt umetničkog dela na kontemplativno udubljivanje u složeni svet imaginarno iskušene stvarnosti. To je bio motiv naknadnih akata na oživljavanju iskustva stečenog percepcijskim sprezanjem recipijenata sa strukturom umetničkog dela; naravno, to je još uvek obračun sa delom, komunikacija sa njim - na nivou mentalno-psiholoških procedura na kojem se ne prevazilazi svet predstava, tj. nivo na kome se još uvek ne doseže svest definisana u mediju čistih pojmova. Reč je o naknadnom preživljavanju umetničkog doživljaja, uz napor da se implikacija toga doživljaja makar i intuitivno prekvalifikuje. A tu i začinje akt kritičkog odnosa recipijenata sa umetničkim delom. Mada još uvek na nivou intuitivno-misaonog prodiranja u strukturu ideja-poruka, tj. još uvek van razine svesti definisane pojmovima apstraktno logičkog mišljenja To je trenutak prizivanja referentnih faktora kao potpornih tačaka kritičke svesti recipijenata o umetničkom delu. Paralisani čulno emocionalnim

69