RTV Teorija i praksa

EKSI'LO; IJA KOMUNIKACIJE U okvirima komunikacija došlo je do eksplozije, nalik na kosmičku. Počelo je na nivou elektronike a nastavilo širenjem informacija preko svih granica, barijera, cenzura i tabua, sve do prava auditorija da traži sve više i više. Eksplo/ija komunikacija se teško može predvideti u svim razvojnim oblicima, a još teže obuzdati, bez obzira na sve administrativne pokušaje tog tipa. Ipak, jedno je sasvim jasno, pojedinac unutar auditorija je početak i kraj komunikacije, pošiljalac i primalac, autor ali i kritičar svake komunikacije. U masovnom komuniciranju sve je podignuto na viši stepen složenosti i upravo zato voditelj, kao usmerivač i tumač komunikacije, mora biti obrazovan, kompetentan, autoritativan, pripremljen i potpuno profesionalno orijentisan - novinar. Šta če od sadržaja uči u jednu radio ili televizijsku emisiju zavisi i od novinara-voditelja, no njegova uloga se tu ne završava upravo zato što on nije samo uloga, interpretacija, več i kreativna ličnost. Samo tako imponuje slušaocu, odnosno gledaocu, samo tako sa njim komunicira i vezuje ga z.a informaciju, uvlači u komunikaciju. To je jasno i u slučaju snimljenih pa emitovanih emisja, a kamoli kada se radi o „živim” emisijama kontaktnog tipa. Voditelj priprema i proizvodi delo, preduz.ima pedagoško-vaspitne, estetsko-obrazovne i druge dimenzije bitne za auditorij. Ali, radio i televizijski voditelj se i u ovom kontekstu razlikuju. Radio-voditelj raspolaže odgovarajućom količinom pomoćnih sredstava koja omogučavaju neposrednu komunikaciju: mikrofon, telefon, storno uređaj Cak i ako zapne komunikacija, radio-voditelj može pribeči muzičkoj numeri pod izgovorom: ~Da malo predahnemo uz muziku”, ili može pozvati u pomoć telefon. Može da se posluži i unapred pripremljenim tekstom a da pri tom ne poremeti neposrednost komunikacije sa slušaocima. To je, več, za televizijskog voditelja neprihvatljivo. Naime, čim novinar-voditelj na televiziji čita svoj tekst, makar bio i njegov autor, gubi poverenje gledalaca zašto? Zato što gledalac ne vidi njegove oči, ne oseća mimiku lica, ne veruje u njegov pogled Tu ni „idiot” ne

111