RTV Teorija i praksa

interesovanja i potreba, mnogo užem od onog koji se programima može zadovoljiti. Primeri dve evropske zemlje takođe jasno pokazuju da је uvođenje bitke za reklame u TV sisteme koji to ranije nisu imali dramatično uticalo i na politiku i na programe. Stoga, baš kao što italijanski izveštaj citira reči predsednika RAI, „bilo koja javna služba koja funkcioniše u takmičarskom okruženju ne može da pravda zadržavanje ili povečanje svog udela na tržištu kao vrhunski prioritet”. Tako isto govori šef jedne od francuskih javnih RTV organizacija požurujuči svoje kolege da „prihvate način razmišljanja iz privatnog sektora”. Posledice na izbor i kvalitet programa, posebno u Italiji, već su se pokazaie; oni su značajno opali. Postoje i dokazi o tome da se vrši manipuiacija sadržajima programa u korist potreba ogiašivača. Drugo, kao što se dokazuje u zaključku američkog izveštaja, uvođenje reklama na BBC moglo bi da ošteti unutrašnje pokretačke sile britanskog RTV sistema. Iz našeg izveštaja se pomalja siika sistema koji pažljivo balansira između potrebe da se privuče što veća publika i zadrži privrženost izboru i kvalitetu programa. U tom kontekstu, borba za reklame bi pomerila jezičak na vagi ka televiziji masovne publike a protiv mnogih vrsta kvaliteta koje britanski stvaraoci programa još uvek poštuju, uključivši tu i stvaranje izbalansirane a povremeno i izazovne programske sheme. Treće, postoje mnogi principijelni razlozi koji pokazuju da zahtevi najšire publike u vezi s programima ne bi trebalo da postanu presudni prilikom određivanja ponude: 1. Postoji različitost ukusa u publici, pa stoga oni koji ih zadovoljavaju ne mogu da dozvole da i jedan sektor publike, ma koiiko velik, diktira svoj ukus drugima. Marginalizacija ukusa koji su manje popuiarni pomeranjem u manje giedano vreme nije fer. To nije samo stvar „visoke” i „niske” kulture, več pitanje kojim redom treba zadovoljavati ukuse politikom programiranja. 2. Gledanost programa ništa ne govori o intenzitetu izbora pubiike. Neki program, sa 15 miiiona gledalaca,

104