RTV Teorija i praksa

Pajkič, Vida Cmčevič i Petar Jakonič), gledano kroz neke spoljašnje vizuelne naznake, gotovo da u potpunosti sledi žanrovske principe televizijskog filma. Tu je, рге svega, tehnički tretman koji je principijelno odgovorio zahtevima televizijskog žanra. Za razliku od bioskopskog, televizijski film raspolaže drukčijim izražajnim sredstvima - pristup kadru, upotreba određenih planova, vezivna struktura unutar kadrova u potpunosti odgovaraju suženosti ekrana. Proces u kojem se postiže sublimno, očevidan je i žanrovski prirodan. Čovek u srebrnoj jakni funkcionisao je upravo na takvom planu. Vizuelna ikonografija, ako se tako uzme, primereno je pokazala doslednost stvaralačkog nadahnuča povlačeči razliku između klasičnog i televizijskog filma. I kako bi rekao M. Halk, taj „osobeni rečnik” televizije Jakonič je pokazao režirajuči ovaj serijal. Tako bi moglo biti s jedne strane. S one druge, međutim, stvari stoje u gotovo zapanjujučoj oprečnosti. Dopadljivi vizuelni mozaik i principijelna upotreba kadrova, efekata i montaže ne bi, čini se, bili dovoljni da se ovom projektu da prelazna ocena. Naime, nije dovoljno analizovati samo vizuelnu strukturu i spoljašnju ikonografiju, već valja videti kako sve to funkcioniše na širem planu - unutar dramaturškog okvira, scenarija, i polazne priče kao osnove za bilo koji oblik dramskog. Rekao bih da je vizuelna dopadljivost jedini pozitivan rezultat koji je Jakonić mogao da izvuče iz inače veoma nespretno smišljene priče, što se docnije, sasvim prirodno, loše odrazilo i na scenaristički posao. Naime, iako uspostavlja vizuelnu komunikaciju - što je bitan žanrovski argument i kiasičnog bioskopskog i televizijskog filma - Čovek u srebrnoj jakni ne uspeva da prevaziđe i nadgradi to površno nadahnuče. Jer ponuđena priča nipošto nije delovala übedljivo. Reč je o tridesetogodišnjaku raspetom između iluzija iz prošlosti i konvencionalnosti koje mu se nude u pojavnom životu. Između toga provlači se - kao neka opsesivnost mnogih scenarista - raslojenost generacijskog i emotivnog unutar iste generacije.

115