RTV Teorija i praksa

su još veće, ne samo usled toga što predškolsko dete ne poznaje izražajna sredstva „filmskog jezika” i postupke obrade informacija u filmskom i televizijskom mediju, več, kako neka savremena istraživanja pokazuju, stupanj razvoja njegovih saznajnih sposobnosti ne dozvoljava da te postupke i ta izražajna sredstva uopšte razume. Drugim rečima, priroda filmske i televizijske informacije, s jedne strane, i osobenosti razvoja mišljenja svojstvene deci predškolskog uzrasta, s druge, dovode to toga da dete, još u rnnogo većoj meri nego odrasli, veruje „svojim očima” gledajući filmske ili televizijske pokretne slike. Za vaspitače u predškolskim ustanovama, kao i za roditelje, ovo ima sasvim jasan praktični značaj, jer upučuje na potrebu zajedničkog gledanja filma i televizije sa decom, i to što aktivnijeg zajedničkog gledanja, koje uključuje mnogo strpljivog objašnjavanja ne samo onog o čemu nas samo dete pita nego i svega drugog što očekujemo da ono ne bi moglo potpuno razumeti. Ovo, sa svoje strane, podrazumeva poznavanje bar nekih najosnovnijih činjenica iz oblasti filmskog i televizijskog „jezika”, kao i onih vezanih za dečiji razvoj {posebno razvoj mišljenja), od strane vaspitača i roditelja. U ovom svetlu, teievizija se više ne bi smela smatrati za neku vrstu „priručne dadilje”, zahvaljujuči kojoj nas dete ostavlja da se na miru bavimo drugim stvarima, več se pojavljuje kao dodatna obaveza za roditelje i vaspitače, ali i kao zanimljiva prilika za druženje sa detetom, nova vrata u njegov svet. Na osnovu ovoga što je do sada rečeno o teieviziji kao izvoru informacija ne bi se nikako smelo zaključiti da ona, usled svojih mogučnosti manipulisanja vremenskim i prostornim odnosima, predstavlja isključivo izvor opasnosti za dete koje te specifične načine obrade stvarnosti ne poznaje i ne razume. Naprotiv, upravo zahvaljujuči tim istim izražajnim sredstvima, ona predstavlja dragocen i teško zamenljiv izvor saznanja o mnogim pojavama sveta koji ga okružuje: dalekim i teško dostupnim predelima, prošlim vremenima, retkim i neobičnim događajima (npr. pomračenje Sunca), pojavama nedostupnim Ijudskom oku (npr. mikroorganizmi, čelije u tkivima i siično), procesima koji se odvijaju suviše brzo ili suviše

123