RTV Teorija i praksa

pojedinac, bez obzira na mišljenja i pravac kretanja okoline, sam bira svoj put i, kad ga je našao, sam sebi gradi svoj dom, u punoj slobodi.” 14 - Bingulac zaista jeste individualista, „autentičan ocenjivač”, muzički pisac prepoznatljiv po svom originalnom stilu koji je u srpsku publicistiku uneo „svoju boju”. Disciplina i uniforma jednobojne škole, stereotipnog, šablonskog časa takođe mu je bila strana. Uvek je nastojao da njegov čas, kako danas sam kaže, „bude nešto više od korisnog časa na kojem bi studenti nešto naučili, našto dobili, nešto metnuli u džep, nešto metnuli u glavu...” A mišljenje studenata je bilo: ~to nije čas u klasičnom smislu reči, več je to umetnički doživljaj'. 15 ” Za umetničkim doživljajem u muzici sam Bingulac je stalno tragao. Zapravo, smatrajuči ~da muzika jeste i treba da bude visoko ozbiljna stvar, važno sredstvo opštenja i sporazumevanja između Ijudi” 16 često se vraćao pitanju ~u čemu je snaga, u čemu je tajna muzike” 17 , a skoro redovno, bezmalo u svim svojim pisanim ostvarenjima - kao da je u pitanju lajttema čitavog njegovog stvaralaštva - potezao je problem odnosa stručne, zanatske strane stvaralačkog rada umetnika i one druge „umetničke”, izražajne strane koja podrazumeva inspiraciju, nadahnuće, intuiciju, „zanos, oduševljenje, improvizaciju”. Bingulac je poštovao pravila kritičarske igre i iskreno je najavio, još u svom prvom značajniiem esejističkom radu sa naslovom „Maurice Ravel” (iz 1935. godine), svoj sopstveni „sistem čitanja” dela, stavljajuči naglasak na onu stranu gde ne vlada „trezveni razum” 18 , „suva inspiracija i siromašna mašta” 19 . „Kod Ravela je ta tehnika toliko jaka, da on više nije ni virtuoz kompozicije, koji lako savlađuje teškoće, nego

14 Petar Bingulac, „Maurice Ravel - povodom šezdesetogodišnjice rođenja”, „Zvuk”, 1935, br. 7, str. 254. ’ 5 Iz snimljenog razgovora sa Petrom Bingulcem, vođenim 29. juna 1986. 16 Petar Bingulac, „Bohuslav Martinu”, op. cit, str. 87. 17 Ibidem, str. 85. 18 Petar Bingulac, „Simfonija Orijenta”, op. cit, str 31. Petar Bingulac, „Muzički pregled (Tri simfonijska koncerta)” „Misao”, 1930, knj. 33, str. 162.

73