RTV Teorija i praksa

svođenje pozorišne umetnosti na biznis nisu mogli samu pozorišnu predstavu da svedu na robu koja se prodaje u obliku predmeta, kao što je to slučaj sa filmom (traka).’’ Montaža je jedan od osnovnih postupaka u fdmskom stvaralaštvu putem kojeg se vrši spajanje kadrova, čime se postiže ritam filma i stvara struktura filmskog dela. To spajanje na televiziji se vrši u toku samog snimanja, na magnetoskopu ili pak za vreme emitovanja. Tu, dakle, ne postoji mogućnost naknadnog doterivanja materijala i sve zavisi od miksera koji na licu mesta bira za gledaoce detalje, planove, rakurse za koje smatra da su najcelishodniji. 12 U novije vreme, međutim, i ova razlika se smanjuje. Montažne rezove fihn često zamenjuje hodom kamere koja se kreće na kranu ih far kohcima. To pokazuje da i televizija na određen način utiče na film. Teoretičari nisu obratih naročitu pažnju na ovaj uticaj televizije, no njegov značaj nije zanemarljiv pre svega zato što se ne ostvaruje isključivo na estetskom planu (iako je i to veoma važno) nego i u sferi socijalno-komunikacijskih odnosa. Međusobni uticaji televizije i filma pokazuju njihovu bliskost kao komunikacionih sredstava i predstavljaju ih kao raz Učite vidove jednog istog fenomena moderne civilizacije tehnike. - „Uticaj televizije na moderni film (koji nastoji da što autentičnije i čulnije odrazi stvarnost i prodre u njenu unutrašnju strukturu) ne samo što potvrđuje razliku koja postoji u sadašnjem stadiju razvitka oba medija, nego još više ističe da su film i televizija samo dve stepenice ili faze u opštem razvitku tehničkih komunikacionih i izražajnih sredstava”. U nizu drugih pojednosti koje razlikuju televiziju od filma a na kojima, u kontekstu naših istraživanja, ne treba insistirati, valja istaći i činjenicu da je televizija elektronsko sredstvo, te da je njena vizuelnost drugačijeg kvaliteta od filmske: televizijska sUka neprestano treperi i neprirodno svetluca, za razliku od filmske koja je „gusta”, homogena, a takođe ni kvalitet boje TV slike nikad ne može dostići kvahtet slike sa velikog ekrana.

n Vladimir Petrić, Osma sila, Rađio-televizija Beograd, 1971, str. 41.

1 ? , *ć Upor.: Vladimir Petrić, Carobni ekran, str. 73—74. 13 Vladimir Petrić, Osma sila, str, 94.

145