RTV Teorija i praksa

istorija, istorija filma. Roberta uveče, posle rođendanske proslave seda pred televizor, a na ekranu, dakle, na platnu, u subjektivnom planu, ređa se nekoliko kadrova iz Hičkokovog filma Rebeka. Buduči da izbor nikada nije slučajan, nije slučajan ni izbor ovog Hičkokovog filma. To je zato, što je citat Lorensa Olivijea iz prizora sa Džoan Fontejn (nestao je taj pogled) ... (koji sam voleo) ... (i neće se više vratiti) ... (izgubio sam ga s pričom o Rebeki), nostalgično priznanje radikalne otuđenosti, drugačije od klasičnog razdoblja fflmske istorije (filmovi šezdesetih i sedamdesetih bih su u tom smislu prekratki) i ujedno omaž tom razdoblju. Hičkokovog zato, jer je njegova režijska metoda glavna i istovremeno jedina istorijska referenca koja odlučujuće obeležava filmsku naraciju: simetrija - раг minđuša, dva zločinca, dva para, dva goluba, dva Robertina pada, dva minuta do jedanaest, dvojni identitet... - kao osnovni mehanizam fascinacije, kruženja nezamenljivog i nespekulativnog objekta, jakne (za Suzanu je to jakna Dž. Hendriksa, za Robertu E. Prislija, za njenog muža jednostavno „pohabana jakna” - niko, naravno, ne pogađa u čemu je stvar s tom jaknom) koja tu simetriju ruši, istovremeno među junacima uspostavlja radikalno ne-psihološke, spoljne simboličke odnose (jedino što Suzanu veže za Robertu, Roberta bukvalno „nosi” njen identitet, preuzima njenu umešanost u pljačku minđuša, njena poznanstva, stil života...) i aktivira tok naracije. Najzad, Očajnički tražeči Suzanu anticipira i čuvenu Hičkokovu racionalizaciju naracije 3 , ne slučajno baš u reklamnom spotu koji je, kao „najkraća forma vizuelne naracije” čista pozitivizacija te racionalizacije. Nema efektnijeg opisa apsurdne komičnosti čoveka od spota koji traje 30 sekundi, u kojem Robertin muž snima reklamu za svoje preduzeče i to tako što se na kraju bučne u bazen pun vode. S obzirom da je fflm snimljen pre gotovo tri godine, mogli bismo reći da je to prva i najkraća šala na račun jupija uopšte, posebno u Njujorku, gde sada masovno snimaju jupi-komedije. I ovaj spot u fflmu ima dvostruku ulogu -

3 Među brojnim anegdotama to najbolje ilustruje ovaj dogadaj: Hičkok je za televizijsku emisiju snimao prizor u policijskoj stanici i kad su ga upitali: „Zar nećete sve pokazati? Ljudi bi toliko voleli da znaju đa li se radi o policijskoj stanici?” odgovorio je: „Cemu to? Naređnik ima tri epolete sasvim pored kamere, što je dovoljno da se zna o čemu se radi.” (iz knjige Tniffaut-Hitchcock, „Екгап” br. 7/8, 1984, prevod B. Baskar).

81