RTV Teorija i praksa

tek u opoziciji prema „drugačijem”, svakako, „pravilnom” vizuelnom prikazivanju onoga o čemu priča.) U poslednjem filmu Stenlija Kjubrika to je drugi autor o kojem se radi, ne zato što bi na bilo koji način bio tipičan, već zato što je uvek atipičan naime, u flimu Full Metal Jacket ova opozicija je, na izgled, okrenuta na glavu, ali ne radi se o tome da reč i slika menjaju mesta u opoziciji, niti se radi o protivrečnosti koja bi samo „odražavala” stvamu protivrečnost takvog posla, naime, vojno osposobljavanje, odnosno, borbu. Radi se o površini, o prividu, o tome da je nužni uslov uspešnog delovanja opozicije baš ono i takvo mesto gledaoca (kao subjekta filma i kao subjekta istorije) s koga je slika primama. To mesto gledaocu (sada filmskom subjektu) ne garantuje „prepoznavanje” poznatih likova, pokreta, lokacija, scena, boja... artikulacija naracije kao takvih, već ргеко identifikacije reprezentacijskim aparatom, kamerom, junacima, neposrednu uglavljenost u događanje na platnu, „izricanje”, „izjavljivanje” filma. Ovo potonje u prvoj polovini fiima Full Metal Jacket pri vojničkom osposobljavanju - nedostaje. Među likovima nema nijednog s kojim bi čovek mogao da se identifikuje, nema subjektivnih planova, samo „neutralan” pogled kamere koji gledaoca fiksira u jednoj tački s koje se ređaju ~već viđeni” prizori školovanja te vrste iz drugih filmova, kao što su Top Gun, ili još bolje, Oficiri džentlmen. Te prizore povezuju neutralni komentari glasa u offu, što još više sliči formi dokumentarca, odnosno, televizijskim vestima, ali to što je „dokumentovano” opet nije istorija kao takva, već istorija filma. U drugom (borbenom, vijetnamskom) delu glas se otelotvoruje Metju Modin posle završenog školovanja odlazi u Vijetnam kao dopismk revije „Stars and Stripes”. U prvom prizoru sedi ispred lokala na uglu ulice polusrušenog vijetnamskog grada i pije pivo. Prilazi mu vijetnamska prostitutka i oni se upuštaju u potpuno neobičan razgovor: reči su namenjene njemu, dok je njeno telo ponuđeno pogledu nekog trećeg koji je lociran negde u offu. Kao nosilac tog trećeg, ničijeg gledišta, koje u drugom delu „spolja” uređuje polje filma, pojavljuje se objektiv fotografskog aparata u rukama Modinovog kolege fotoreportera; kasnije je to nekad foto-aparat, nekad (pošto „Stars and Stripes” napušta monopol) objektiv televizijske

83