RTV Teorija i praksa

praksom i produktivnošću i dovodi ga u sukob sa motivom za sticanjem jeste okolnost da se iza radnih učinaka ne krije uvek i adekvatna materijalna nadoknada, vrednost. Odnosno, da iza adekvatne socijalne promocije motiva za radom kao što je u nas slučaj, često odsustvuje i mogućnost da tako motivisan pojedinac ili grupa odlučuje o sudbini i raspodeli vrednosti stvorenih u radnom procesu. Tako se narušava ravnoteža između motiva koji se međusobno interferiraju i uslovaljavaju, a efekti su poznati. Jer, stimulativna moć motivacija za rad je redovno naprezana upravo odnosom između socijalne pozicije pojedinca ili grupa u radnom procesu i načina odlučivanja o učincima njihovog udruženog rada. Tako se odluka o raspodeli vrednosti (dohotka) i način njenog usvajanja javlja kao referentna vrednost u senci koje se definiše motivaciona moć i nivo angažovanosti pojedinaca i grupa u reproduktivnom procesu. Odluka, sama po sebi, postaje referenca od presudnog značaja za nivo motivisanog srastanja radnika sa reproduktivnim procesima, pa zato, tamo gde je proces odlučivanja o rezultatima rada otuđen od proizvođača, komunikacija kao dobro uređen proces razmene informativne materije može da deluje a da ne daje efekte. A to se i događa u radnim kolektivima u kojima je pojedinac otuđen u procesu odlučivanja, te bilo kako bio definisan položaj fabričke štampe kao medija komunikativne razmene poruka od značaja za sam proces reprodukcije i motivisanja radnih aktivnosti proizvođača. Ali, ta teza, primenjena na okolnosti u kojima se objektivizuju učinci javnopolitičke komunikacije u odnosu na globalne tokove opšte društvene reprodukcije, može da nađe i šire empirijske provere. Primenom gomje teze na oblast javnopolitičke komunikacije, može se dokazati da komunikativna razmena informativne materije i mimo ravni bazičnih sfera društvene reprodukcije, može biti i te kako relevantan mehanizam za oblikovanje motivacija za rad. Otuda, ako jc i na nivou javnopolitičke komunikacije, odakle se jedino povratnim prostiranjem uticaja poruka koje se razmenjuju na akt oblikovanja motivacija, blokiran taj komunikativni mehanizam onda se učinci tih blokada kumuliraju.

140