RTV Teorija i praksa

određenom civilizacijskom znaku, kao što su to u ovom slučaju televizija i film. Prvo, film ih sjedinjuje u samom polazištu. Drugo, najproblematičniji je proces razmišljanja u pravcu analize na koji se način film doživljava, a mnogo manje u pravcu estetskih ili teoretskih referenci, pošto većina gledalaca uopšte nije ni dužna da bude u tako nešto upućena. Pa ipak, sasvim je prirodno to što se bazična istraživanja o svojstvima medija svode na psihološko-sociološki kontekst, sa gotovo jasnira graničnicima o njihovim elementamim sličnostima i različitostima, odnosno međusobnom prožimanju. Međutim, s druge strane, istraživanja se kreću i u pravcu postavljanja elementamih razlika između televizijskog filma i bioskopskog filma. U pitanju su ne samo principijelni i različiti stvaralački obrasci, već umnogome i estetske i teoretske koordinate, odnosno stepen sinkretičnosti ova dva medijski izražena okvira, što sve zajedno u nekakvom krajnjem rezultatu dopire do gledaočeve svesti dotičući se veoma važnih odrednica psihološke ravni u načinu na koji se određeni događaj prima. Zapravo, pitanje teorije filma je veoma složeno ukoliko filmski medij shvatimo u apsolutnom smislu (što je slučaj i sa televizijskim filmom), jer postoje dva suprotna shvatanja o tome koliko film podleže zakonima klasične estetike ili pak prihvata principe kojih se klasična estetika odriče. Zato „ако prihvatimo mišljenje da stvaralački postupak u filmu, kao u svim umetnostima, mora biti podređen opštim zahtevima estetike, da se film razlikuje od ostalih umetnosti ne po metodu, već po materijalu kojim barata i deluje na gledaoca-slušaoca, onda najnovija istraživanja u oblasti ovog medija otkrivaju jedan specifičan pristup filma objektivnoj stvarnosti" 8 u kojoj je gledaočev doživljaj karakterističan po tome što proističe iz njegove svesti O imaginativnom ili samo činjeničnom. U tom smislu, bioskopski bi film mogao sadržati više imaginativnog, za razliku od televizijskog koji je više činjenični.

8 Vlada Petrić, Uvodenje u film, Umetnička akademija u Beogradu, Beograd, 1968, slr. 191.

103