RTV Teorija i praksa

Pored toga, televizijski film funkcioniše u različitim psihološko-sociološkim uslovima od bioskopskog filma. Pozicija u kojoj se gledalac nalazi pred televizijskim ekranom bitno određuje način na koji poruka sa ekrana đopire do njega. U bioskopskoj sali čitav splet okolnosti suštinski menja odnos prema filmu. Dok su elementame karakteristike tehnološke prirode gotovo same po sebi jasne pa ih ne treba ni posebno razjašnjavati. Međutim, istraživanja koja ipak žele da se bave istovremenim proučavanjem i televizijskog i bioskopskog filma, mogu se donekle svesti na dva metodološka obrasca. Po jednom bi fo bio proces iznalaženja osnovnih razlika, a po dmgom je to mogućnost uspostavljanja elemenata zajedničkog. Na prvi pogled ove su metodološke jedinice jednostavne, ali sn zato pristupi veoma složeni, kao i same posledice. Jcr, bez obzira na medijsku raznolikost - odnosno na elementame razlike u stvaralačkom, estetskom ili teoretskom smislu - to su u krajnjoj liniji komunikativni obrasci čija je zajednička karakteristika što pobuđuju sličan interes, odnosno predodžbe sličnih ili čak istih prizora, što znači da tako nešto za posledicu ima mogućnost gledaočeve identifikacije. S jedne strane, film daje vizuelne i auđitivne receptorske podsticaje, specifičan oblik imaginamog nasuprot objektivnoj stvarnosti, dok televizija, s druge strane, osim što nešto slično takođe čini, još imaginamo zamenjuje posredovanjem između slike neposredno pojavne realnosti i gledaočeve svesti o svetu čiji deo postaje onoga trenutka kad određeni događaj bude na ekranu pred ujim tekao. Stvaralačka snaga filma je u mogućnosti usmerenog uobličavanja materijala, a moć televizije se sastoji u direktnom predočavanju i razobličenju sveta pred gledaočevim očima bez unapred smišljenih mogućnosti promene tog sveta. Zatim, tu se odmah nameće i pitanje organizovanja materijala. Kada je u pitanju bioskopski film odrcđcni stvaralački materijal po pravilu podleže nekakvim najosnovnijim zakonitostima pod kojima može biti situiran u određenu formu. Što se televizijskog filma tiče, osim sličnih zakonitosti koje važe i za bioskopski film,

104