RTV Teorija i praksa

Savezna Republika Nemačka, Švajcarska i Italija. Dve su upotrebljavale metod audiometrije - domaćinstvo, koji je upotpunjavan poštanskim panelom (Holandija) ili telefonskim intervjuom (Francuska). Posle ove ankete tri zemlje su prešle na individualnu audiometriju (Holandija, Španija i Finska) a Francuska će uskoro početi da primenjuje ovaj primer. Osam zemalja koristilo je panel sa dnevnikom gledanosti: Austrija, Belgija, Holandija, Finska, Španija (Katalonija), Mađarska, Poljska i Rumunija. Švajcarska i Norveška pribegle su telefonskim intervjuima, a četiri ostale zeralje (Spanija, Danska, Jugoslavija i Bugarska) direktnim intervjuima. Ova raznolikost u proceduri svakako ima uticaja na rezultate. Već su nam odavno poznate razlike koje mogu da nastanu između intervju-anketa i panela. Nedavno, u različitim zemljama konstatovano je (upravo u Velikoj Britaniji i Finskoj) da su rezultati dobijeni na osnovu audiometra uglavnom viši nego što pružaju rezultati istraživanja dobijeni metodom poštanskog panela. Isto tako konstatovane su (na primer u Sjedinjenim Američkim Državama) razlike na nivou gledanosti domaćinstva između metoda merenja jednim audiometrom - za celo domaćinstvo i metoda individualnog auđiometra. Čak i ako se posmatraju kao sistemi individualnog audiometra mogu da se pojave razlike koje proizlaze iz shvatanja uslova slušanosti odnosno gleđanosti i dopunskih radnji koje se zahtevaju od panelista: - španski sistem, na primer, zahteva od panelista upotrebu telekomande što menja njihovo uobičajeno ponašanje; između ostalog da bi se registrovao dolazak ili odlazak jedne osobe, treba sukcesivno pritisnuti na tri različita dugmeta, što ipak odvlači pažnju; - mnogezemlje (Švajcarska, Holandija, Španija, Finska) omogućavaju ili čak nameću svojim panelistima da daju ocenu o programima: holandski sistem u ovom pogledu posebno ima preteran zahtev јег od svojih panelista traži mišljenje o programu svaki put kada promene kanal, kada se emisija završi i kada osoba prekine gledanje; - različite zemlje (na primer Švajcarska) traže od panelista i nmoge druge dopunske informacije (slušanje radija, čitanje štampe, kupovina raznih proizvoda): ima razloga da se strahuje da ovo utiče na reprezentativnost panela.

92