RTV Teorija i praksa

I dok se u velikim svetskim tclevizijskim centrima televizijska slika tretira kroz prizmu prethodno iznetih stavova, na žalost u našoj praksi primenjena shvatanja ove problcmatikc prcdstavljaju izuzetak, a zasnovana su na proizvoljno koncipiranim mišljenima Ijudi zaduženih da vode administrativno-telmološki proces rada u televiziji, ne saglcdavajući u dovoljnoj mcri važnost vizuelne komponcnte televizijskog mcdija, čime se ujedno i sprečava njcgov brži razvitak. Ako bi se pitali za razlog nezadovoljstva kvalitetom slike na televizijskom ekranu u kreativnom smislu, odgovor bi pronašli u neadckvatnom, potcenjujućem tretmanu svetlosti kao bitne komponcnte slike i njenog realizatora takozvanog „majstora" svetla ili rasvete, za koga je upotrcbljcn naziv koji zbunjujc i dezinformiše i gledaoce a na žalcst i kritičarc. Prcuzct iz pozorišta, u kome je on isključivo manipulant rasvctnom tehnikom pod rukovodstvom scenografa i rcditelja, on u našim uslovima uopšte nema svoju pravu fizionomiju. Samim tim je, suprotno filmu, u trctmanu likovnog stvaralaštva slike fenomcn svctlosti na tcleviziji postao ncravnopravan u odnosu na scenografiju i kostim tako da, na žalost, pojcdini ncdovoljno upućeni kritičari evcntualne zasluge za fotografski štinmng i atmosfcru tclcvizijske slike pripisuju sccnografima ne shvatajući činjenicu da čitava tonalna gama snimanc sccnc u tclcvizijskoj slici dobija svoj dcfinitivan krcativni likovni izraz i fakturu isključivo putcm svctlosnog slikarstva - artistički osmišljcnom raspodclom svetlosti i scnke, i da za to nema, za razliku od tcatra, komplctnu zaslugu scenograf. Opominjućc zvuči primer kritikc u kojoj je tclcvizijski kritičar pohvalio sccnografa za fotografski štimung slike, u kojoj je rcalizator svctlosnog rcšcnja u potpuno praznom studiju - bcz dckora i rckvizitc - pomoću „svctlosnc sccnografijc" (svctlošću i svctlosnim efcktima) oformio vizuclno vcoma impresivnu sliku. Prevazilažcnjc ovakvih shvatanja i naprcdak u trctmam svetlosnc komponcntc kao jcdnc od bitnih karakteristika tclevizijskog mcdija, moguće je ostvanti climinisanjem zastarclih, ncstručnih, pa i nc samo laičkih shvatanja o svetlosti kao srcdstvu bukvalnog .osvctljavanja" sccnc, a

156